Zet de eerste stappen naar een vindbare website


Laatste bewerkt op: maandag 25 november 2019

Je hebt een website laten maken en bent klaar om hier bezoekers op te ontvangen. Nu kan dat laatste een hele klus zijn.

In sommige branches moet je het hebben van bezoekers die via zoekmachines op jouw website belanden. De meest gebruikte zoekmachine is Google. Het is raadzaam om ervoor te zorgen dat jouw website hoog ik de Google ranking komt te staan.

Waar we het over gaan hebben:

    stappen online vindbaarheid

    Verschil SEA en SEO

    Dit is natuurlijk makkelijk gezegd, maar hoe krijg je dit voor elkaar. Er zijn verschillende manieren om je website bovenaan Google te krijgen; SEO en SEA.

    SEA

    De snelste manier is door middel van SEA (Search Engine Advertising).

    Hierbij plaatst Google je tegen een betaling bovenaan de “normale” zoekresultaten. De kosten kunnen erg oplopen aangezien je per klik betaalt. Hoe meer mensen op jouw advertentie klikken hoe duurder het wordt.

    De prijs van elke klik hangt aan van het zoekwoord waarop jij deze advertentie plaatst. Je herkent deze advertenties aan een klein balkje met Adv.

    wat is SEA

    SEO

    Mocht je hier geen budget voor hebben dat kan je op de “organische” plekken van Google komen te staan.

    Deze manier vergt meer tijd en inzet, maar is zeker niet onmogelijk.

    Zoekmachines bepalen aan de hand van verschillende factoren welke websites het beste passen bij bepaalde zoekresultaten. Aan jou de taak om aan deze factoren te voldoen.

    wati is SEO

    De beginselen van online gevonden worden

    Optimaal is om organisch gevonden te worden. De kosten van SEA kunnen ontzettend hoog oplopen.

    Het is daarom fijn als je een constante stroom aan bezoekers hebt door de organische zoekresultaten.

    Waar moet je dan aan denken om goed te scoren op SEO?

    1. Website optimalisatie

    Google kijkt vooral naar de website om te bepalen voor welke zoekwoorden passen bij jouw website(wat je intypt in Google). Dit kan jij sturen.

    Weet op welke zoekwoorden jouw doelgroep zoekt. Door deze te verwerken in je website linkt Google jouw website aan dit woord.

    Het is daarentegen niet de bedoeling dat je deze zoekwoorden zo vaak mogelijk op de website plaatst. Google merkt dit op en zal dit niet meenemen in de ranking.

    Het kan zelfs voorkomen dat dit gezien wordt als vals spelen waardoor je website uit alle zoekresultaten wordt gehaald. Dit noem je een penalty. Zo ben je helemaal niet meer vindbaar. Om dit te voorkomen is het noodzakelijk dat er een tekst om de zoekwoorden verwerkt wordt. Een zoekwoord in een tekst in namelijk meer waard voor Google dan een los staand zoekwoord.

    Website optimalisatie

    Tip van onze SEO expert:

    In het kader van zo vaak mogelijk genoemd worden op andere website, volgt de volgende tip. Meld je bedrijf aan op belangrijke websites met veel waarde. Hierbij kan je denken aan Facebook, Google plus, Tupalo, Foursquare, openingstijden.nl en De telefoongids.

    2. linkbuilding

    Een andere tip blijft linkbuilding. Een website die vaak genoemd wordt door andere websites wordt gezien als belangrijk. Het is daarom van belang dat jouw website zo vaak mogelijk op die van een ander benoemd wordt. Dit wordt gedaan door middel van een link. Dit is een woord en groep woorden in de tekst. Hier kan je op klikken waardoor je vervolgens naar een andere website gestuurd wordt. Je kunt dit op twee manieren doen.

    • Ruil een link met een andere website. Doe dit altijd in de vorm van een abc-ruil. Voorkom ten alle tijden date website a naar b verwijst en website b weer naar a. Google ziet dan namelijk dat jullie naar elkaar verwijzen. Er moet dus een derde website in het spel komen waardoor je de kans loopt een penalty te krijgen van Google.
    • Het ruilen van gastblogs. Zoals eerder aangegeven is een zoekwoord verwerkt in een stuk tekst meer waard dan een losstaand zoekwoord. Dit geldt ook voor het ruilen van links. Door je link te verwerken in een blog wordt jouw link daarin meer waard.

    Misverstanden rondom SEO

    Op het internet staan miljoenen artikelen over SEO. Deze artikelen staan boordevol informatie, waarvan sommige dingen wel kloppen en sommige dingen (niet meer) kloppen.

    In de basis zien we dat er toch enkele grote misverstanden bestaan over SEO.

    Meer keywords zijn beter

    Het is een mythe dat een website beter rankt in Google als er gebruik wordt gemaakt van meer keywords. In dit geval draait het om kwaliteit in plaats van om kwantiteit. Het algoritme van Google reserveert een beperkt aantal punten voor alle zoekwoorden op verschillende locaties op een webpagina. Deze beschikbare punten worden vervolgens verdeeld over het aantal sleutelwoorden. Bij 10 keywords krijgt elk keyword dus minder punten dan in een situatie waarbij je 5 keywords hebt.

    Het is derhalve beter om je te focussen op enkele belangrijke keywords. Op die manier kan je je beter focussen en dat uit zich uiteindelijk in een betere ranking binnen Google!

    penalty google

    Meer pagina’s zijn beter

    Deze mythe ligt eigenlijk in het verlengde van het vorige stukje. Ook bij het aantal pagina’s draait het om kwaliteit in plaats van om kwantiteit. Google hecht veel waarde aan een duidelijke structuur op een website. In de meeste gevallen is een structuur beter indien er gebruik wordt gemaakt van een kleiner aantal pagina’s. Het is derhalve niet zo dat een website met meer pagina’s per definitie beter scoort dat een website met minder pagina’s. Het gaat puur om de informatie op deze website in combinatie met de structuur van website, de linkbuilding en followed links + 301 redirects; de zogeheten link equity.

    Wil je weten hoe je een goede website structuur opbouwt in combinatie met een sterk webdesign?

    Alles wat online staat, staat ook in Google

    Veel mensen denken dat alles wat op het internet staat, ook daadwerkelijk in Google staat. Google zoekt met behulp van al bestaande pagina’s naar nieuwe pagina’s; het zogeheten crawlen. Tijdens het crawlen ontdekt Google nieuwe pagina’s en vervolgens worden deze opgenomen in de zoekmachine.

    Maar, het crawlen van Google werkt nog niet foutloos. Dit geldt bijvoorbeeld bij pagina’s bestaande uit louter een JavaScript. Google kan een JavaScript niet uitlezen en daardoor wordt een dergelijke pagina ook niet in de zoekmachine opgenomen.

    Linkbuilding heeft geen positieve invloed

    Het is absoluut onwaar dat linkbuilding geen positieve invloed heeft op de ranking binnen Google. Dit werd enige tijd geleden beweerd door verschillende kenners. Deze bewering had echter te maken met het feit dat Google de zogeheten spammy links minder waarde gaf. Hierdoor kwamen er grote verschuivingen bij vele zoekwoorden in de zoekmachine.

    Het is echter nog steeds een feit dat een website goed rankt in Google als er een goede linkstructuur is. Het is derhalve nog steeds een noodzakelijk kwaad om linkbuilding in te zetten.

    Wist je dat een link in de vorm van een gastblog meer waarde heeft dan een losse link? Lees hiernaast hoe je een SEO-proof gastblog schrijft.

    Hoe zorg je ervoor dat de doelgroep op jouw website klikt?

    Nu kan je jouw website helemaal hebben geoptimaliseerd en een perfect linkbuilding netwerk opgezet hebben. Waarschijnlijk zal je hiervoor beloond worden door een mooie positie in de zoekmachines.

    Maar… met een goede positie ga je niks verdienen. De zoekmachine gebruikers moeten nog naar jouw website gelokt worden.

    Meta descriptions

    Hoe ga je ze lokken? Meta descriptions! Dit zijn de resultaten die je als zoeker te zien krijgt.

    Aan de hand van een titel en korte uitleg zal de zoeker de website kiezen welke website het meeste aan hun eisen voldoet. Nu kiest Google zelf een leuk tekstje uit de website teskt. Dit is vaak niet echt een interessant stuk tekst die ervoor gaat zorgen dat alle zoekers massaal voor jou gaan kiezen.

    Je kunt de meta descriptions ook zelf schrijven. Dit is zeer aan te raden. Op deze manier kan je een tekst schrijven met jullie USP’s of andere overtuigende content.

    Hoe je een sterke meta description schrijft lees je onze onze complete optimalisatie gids voor 2019.

    heo schrijf je een meta description

    CTR

    De CTR is de afkorting van Click Through Rate, ook wel klikpercentage genoemd. Door dit percentage krijg je inzicht in de hoeveelheid kliks op jouw advertentie

    Een CTR laat zien om jouw meta description goed is of simpelweg niet werkt.

    Wanneer je display advertising inzet kan je spreken van een geslaagde campagne als de CTR tussen de 0.09% en 0.1% ligt. Dus heb jij een klikpercentage van 0,1%, schrik dan niet. Je hebt het super goed gedaan!

    klik

    Bounce percentage

    Het bouncepercentage geeft aan hoeveel bezoekers de website na één pagina verlaten.

    Wat kan je met deze informatie? Is het bouncepercentage bijvoorbeeld hoog (70% +) dan kan je concluderen dat de bezoeker jouw content niet vindt passen bij het zoekwoord of de description.

    Naast het feit dat de bezoeker niet blijft hangen en jij daardoor conversie misloopt, is het ook slecht voor de positie in Google. Als Google ziet dat jouw website altijd weggeklikt wordt, dan zullen ze jou lager plaatsen.

    Er zijn verschillende trucjes om de bounce te verlagen.

    Wanneer een SEO specialist inschakelen?

    Het is leuk om het SEO spelletje aan te gaan. De regels veranderen voortdurend. Aan jouw de taak om achter de regels te komen en deze op de juiste manier toe te passen.

    Één kanttekening, het kost ontzettend veel tijd, uitproberen, testen en analyseren. SEO is niet iets dat je er zomaar even erbij pakt.

    Voor de echte beginner

    Kom jij nog maar net op de SEO hoek kijken? Bedenk dan goed of je dit aan wilt gaan. Het is belangrijk dat jouw website zich aan de regels houdt. Je wilt geen penalty krijgen van Google en onvindbaar zijn. Heb jij een WordPress website? Gebruik de plug-in Yoast om je te helpen bij de basis.

    Maak daarom de keuze of echt in de online marketing wilt duiken of jouw tijd beter kunt besteden aan andere werkzaamheden. Er bestaan veel SEO bedrijven die jou hierbij kunnen helpen.

    Optimalisatie in de online redding

    Ga voor een echte specialist

    Kies een bureau wel zorgvuldig uit. Wij horen vaak van klanten dat ze voor ons honderden euro’s kwijt waren aan advertenties zonder het gewenste resultaat. Kies niet zomaar voor de goedkoopste, want uiteindelijk ben je alleen maar duurder uit. Heb jij hulp nodig bij het kiezen van een geschikte SEO specialist?

    Tip van onze SEO specialist:

    Pas op! Wij zien veel SEO experts op het internet die jou beweren dat je volgende week al bovenaan in Google staat. Ga niet met deze partijen in zee, dit is namelijk ONMOGELIJK. Organisch goed scoren kost tijd. Wil je direct bovenaan staan, ga dan voor advertenties.

    Gratis sparren met onze experts over jouw mogelijkheden?

    Neem contact op