Zet de eerste stappen naar een vindbare website


Laatste bewerkt op: donderdag 6 december 2018

Je hebt een website laten maken en bent klaar om hier bezoekers op te ontvangen. Nu kan dat laatste een hele klus zijn. In sommige branches moet je het hebben van bezoekers die via zoekmachines op jouw website belanden. De meest gebruikte zoekmachine is Google. Het is raadzaam om ervoor te zorgen dat jouw website hoog ik de Google ranking komt te staan. Wat bedoelen we hier precies mee? Stel, je zoekt een bloemist in Den Haag. Waarschijnlijk type je in op Google “bloemist den haag”. Hieruit volgen een aantal zoekresultaten waaruit je er eentje kiest waarvan jij denkt dat deze geschikt is voor jou. Op de tweede pagina kijk je al niet meer, want staat er niks bruikbaars op de eerste pagina dan type je een ander zoekwoord in. Aan jou de taak om met jouw website op die eerste pagina te komen.

 

Hoe kom je op de eerste pagina

Dit is natuurlijk makkelijk gezegd, maar hoe krijg je dit voor elkaar. Er zijn verschillende manieren om je website bovenaan Google te krijgen. De snelste manier is door middel van SEA. Hierbij plaatst Google je tegen een betaling bovenaan de “normale” zoekresultaten. De kosten kunnen erg oplopen aangezien je per klik betaald. Hoe meer mensen op jouw advertentie klikken hoe duurder het wordt. De prijs van elke klik hangt aan van het zoekwoord waarop jij deze advertentie plaatst. Je herkent deze advertenties aan een klein balkje met Adv.

Mocht je hier geen budget voor hebben dat kan je op de “normale” plekken van Google komen te staan. Deze manier vergt meer tijd en inzet, maar is zeker niet onmogelijk. Hierbij een aantal stappen die je kunt ondernemen om jouw website beter vindbaar te maken.

  1. Je moet alleen weten hoe je dit moet aanpakken. Google kijkt vooral naar de website om te bepalen voor welke zoekwoorden passen bij jouw website (wat je intypt in Google). Dit kan jij sturen. Weet op welke zoekwoorden jouw doelgroep zoekt. Door deze te verwerken in je website linkt Google jouw website aan dit woord. Het is daarentegen niet de bedoeling dat je deze zoekwoorden zo vaak mogelijk op de website plaatst. Google merkt dit op en zal dit niet meenemen in de ranking. Het kan zelfs voorkomen dat dit gezien wordt als valsspelen waardoor je website uit alle zoekresultaten wordt gehaald. Zo ben je helemaal niet meer vindbaar. Om dit te voorkomen is het noodzakelijk dat er een tekst om de zoekwoorden verwerkt wordt. Een zoekwoord in een tekst in namelijk meer waard voor Google dan een los staand zoekwoord.
  2. Een andere tip blijft linkbuilding. Een website die vaak genoemd wordt door andere websites wordt gezien als belangrijk. Het is daarom van belang dat jouw website zo vaak mogelijk op die van een ander benoemd wordt. Dit wordt gedaan door middel van een link. Dit is een woord en groep woorden in de tekst. Hier kan je op klikken waardoor je vervolgens naar een andere website gestuurd wordt. Je kunt dit op twee manieren doen.
    • Ruil een link met een andere website. Doe dit altijd in de vorm van een abc-ruil. Voorkom ten alle tijden date website a naar b verwijst en website b weer naar a. Google ziet dan namelijk dat jullie naar elkaar verwijzen. Er moet dus een derde website in het spel komen waardoor je de kans loopt een penalty te krijgen van Google.
    • Het ruilen van gastblogs. Zoals eerder aangegeven is een zoekwoord verwerkt in een stuk tekst meer waard dan een losstaand zoekwoord. Dit geldt ook voor het ruilen van links. Door je link te verwerken in een blog wordt jouw link daarin meer waard.
  3. In het kader van zo vaak mogelijk genoemd worden op andere website, volgt de volgende tip. Meld je bedrijf aan op belangrijke websites met veel waarde. Hierbij kan je denken aan Facebook, Google plus, Tupalo, Foursquare, openingstijden.nl en De telefoongids.

Online marketing bureau’s

Je website hoog in Google krijgen vergt veel tijd, moeite, maar ook kennis. Het is niet iets wat je er zomaar even bij kan doen. Het kan daarom verstandig zijn om een online marketing bureau in te schakelen. Zij weten tenslotte precies welke strategieën werken en welke niet. Dit scheelt jouw veel tijd zodat je je bezig kunt houden met het echte werk.