SEO hulp nodig? Hoe vind je de juiste specialist?


Laatste bewerkt op: maandag 25 november 2019

Elke maand meer bezoekers dan ooit en regelmatig verbreek je een verkooprecord. Dit klinkt voor iedere website beheerder als muziek in de oren.

Als je denkt dat je er met een mooi webdesign bent moeten wij je helaas teleurstellen. Alles draait om online vindbaarheid, ook wel SEO genoemd.

Het online vindbaar maken van de website vraagt veel kennis en is bovendien een tijdrovende klus. Niet heel gek dat grote bedrijven dit vaak uitbesteden aan een SEO specialist.

Waar we het over gaan hebben:

    Waarom je SEO moet uitbesteden?

    Ben jij van plan SEO uit te besteden aan een bureau? Ben je aan het twijfelen of je dit wel het geld waard is? Helemaal begrijpelijk. Wij geven je graag inzicht is de voor en nadelen zodat jij een goede afweging kan maken.

    De grootste fout is het onderschatten van SEO. Het is niet een taakje dat je er even naast doet.

    Veel kennis nodig

    Waarom is het af te raden? Ten eerste kennis. Zelfs de expert blijven constant bijleren omtrent de regels van Google en andere zoekmachines.

    Google wilt haar bezoekers namelijk de beste zoekresultaten bieden en past continue het algoritme aan. Het gevolg, de ranking verandert en websites krijgen andere posities. Aan de experts te taak om uit te vogelen wat er nu voor zorgt dat een website op positie 1 staat.

    Je kan op internet dus geen lijstje vinden en deze netjes afwerken.Experts leren van onderzoek, ervaring en testen. Dit zijn full-time functies en geen taakjes om even na het werk uit te voeren.

    Risico op penalty

    Stel je heb wel de tijd om je in SEO te verdiepen dan is het nog steeds aan te raden om raad te vragen van experts. Wist je dat als je SEO verkeerd uitvoert jouw website een penalty kan krijgen. Hierbij wordt de website helemaal uit de zoekmachine gegooid en is dus onvindbaar.

    Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat jouw posities in eerste instanties de lucht in schieten. Een tijdje later neemt Google eens een kijkje op jouw website en ontdekt dat jij je niet aan hun ‘’regels’’ houdt. Gevolg een flinke daling in positie of zelfs een penalty.

    Daar gaat al je werk..

    penalty google

    Tijdrovend

    Heb je wel echt genoeg tijd om volle bak aan de website te zitten? Ook de hoeveelheid werk en tijd die in online vindbaarheid gaat zitten wordt onderschat.

    Je staat niet zomaar op plek 1. Dit kan in concurrerende markten zomaar een jaar duren!

    Soms heb je een periode waarin de zaken wat rustiger zijn. Ideaal om aan de slag te gaan met het vindbaar maken van jouw website. Je hebt de kennis, je weet wat je wel en ook vooral niet moet doen. Aan het einde van de rustperiode scoor je zelfs zo goed dat je op de eerst pagina staat. De drukte begint weer en SEO staat op een laag pitje. Helaas zitten jouw concurrenten ook niet stil en schieten je in no-time weer voorbij.

    Wanneer de SEO zelf doen?

    Oke, het is duidelijk dat je er echt volle bak voor moet gaan. Kan je het dan zelf doen. Zeker!

    Vooral wanneer je een website met weinig concurrentie hebt kan je zelf een poging wagen. Kijk hoever je komt. Er zijn op internet honderden blogs te vinden hoe je dit het beste kunt aanpakken.

    6 tips voor de online vindbaarheid

    • Doe constant online onderzoek naar nieuwe ontwikkelingen, Google updates enz.
    • Geef niet zomaar op als het werk niet direct resultaat oplevert, SEO kost tijd.
    • Wil je vandaag al resultaat, heb je weleens aan SEA gedacht. Dit is het adverteren van jouw website. Het nadeel; het kost ontzettend veel geld. Vooral als het niet goed uitvoert gaat je het je bakken met geld kosten.
    • Kruip in de huid van de doelgroep. Wat willen zij precies weten? Welke informatie hebben ze nodig? Hoe maak jij jouw website beter dan die van de concurrent?
    • Meten is weten. Analyse programma’s, zoals Google Analytics, kunnen je veel leren over het gedrag van de bezoeker. Zo zie je bijvoorbeeld welke pagina’s het vaakst tot een contact moment zorgen of bij welke pagina de meeste bezoekers jouw website verlaten.
    • Staar je niet blind op de informatie van Google. Google kan je ontzettend helpen met het vinden van zoekwoorden en de bijbehorende zoekvolumes. Echter is jouw website niet voor Google, maar voor je bezoeker. Vind hier een mooie balans in.

    Hoe vind je een goed online marketing bureau?

    Het uitbesteden van de online vindbaarheid brengt maandelijkse vaste kosten met zich mee. Gaan deze kosten zich wel terug verdienen?

    Om maar direct eerlijk te zijn. Het uitbesteden van de online marketing van jouw website kan in sommige gevallen jou meer geld kosten dan dat het oplevert. Zoek een expert die echt weet waar het over gaat. Geen standaard pakketjes met vaste werkzaamheden. Wat voor de ander werkt, werkt niet persé voor jouw website. En wat doen ze eigenlijk wanneer jij op een nieuwe trend wilt inhaken?

    Welk pakket moet je kiezen?

    De meeste online marketing services worden in pakketten aangeboden. De prijs hiertussen loopt enorm uiteen. Is de duurste garantie voor een goed scorende website?

    Nee, kijk niet direct naar de prijs, maar eerder naar de activiteiten. Wij komen veel pakketten tegen waarin verteld wordt hoeveel links of blogs er maandelijks voor je geplaatst gaan worden. Ja, deze activiteiten dragen bij aan de online vindbaarheid, maar deze gaan je nooit op nummer 1 krijgen.

    Waarom niet? SEO in tegenwoordig zoveel complexer dan enkel links verzamelen. Het gaat om de waarde die Google aan jouw website geeft. Het gaat om onderwerpen (topics) en niet meer om losse woorden. Kortom, deze vorm van SEO is ouderwets. Niet doen dus!

    Een goed bureau weet dat de online wereld beweegt. Het zoekgedrag verandert en Google past zich hierop aan. Google is nu eenmaal je beste vriend en grootste vijand tegelijkertijd.

    Een goed pakket biedt de volgende diensten:

    • Waardes van de website verhogen.
    • Focus op de juiste zoekwoorden. Dit zijn zeker niet altijd de zoekwoorden met de hoogste volumes.
    • Website structuur.
    • Linkbuilding, zowel extern als intern.
    • Speelt in op trend of verschuivingen in jouw branche.
    • Bekijkt per keer wat de beste strategie is en niet enkel aan het begin.
    • Scant verder dan enkel de positie waarop je staat. Denk hierbij aan het gedrag van bezoekers op jouw website en de CTR.

    Hoe wij alles uit de websites van onze klanten halen

    Je kunt geen strategie maken gebaseerd op niks. Hiervoor is onderzoek nodig. Onderzoek naar de concurrent, de doelgroep, het zoekgedrag. Daarnaast wil je weten waar de website staat. Is het al vindbaard, wat is er al gedaan?

    De online wereld verandert continue

    Google wilt haar gebruikers zo goed mogelijke website voorschotelen. Wilde je vroeger gevonden worden op theezakjes, dan plaatste je het woord theezakje honderd keer op de website. Jij noemt het woord het vaakst dus jij hebt de beste website.

    Niet echt een kwalitatieve website dus en dit wist Google ook.Tegenwoordig gaat het om topics. Misschien staat het woord theezakje maar 3x op de website, maar schrijf jij over elke zijtakje van het onderwerp theezakje; soorten, maten, smaken enz. Jij biedt in de gehele breedte informatie over dit onderwerp en dat maakt jou nu de nummer 1.

    Oke, het hang ook wel van 100 andere zaken af want jij bent waarschijnlijk niet de enige met goede informatie. Een goed bureau kan voor jou uitzoeken waarop jij te kort scoort ten opzichte van de concurrentie. Zij kunnen jou adviseren en begeleiden bij de stappen die ondernomen moeten worden.

    Tip van onze SEO specialist:

    Het laten schrijven van content door een bureau klinkt ideaal. Echter ontbreekt de vakkennis die nodig is om online uit te blinken. Je krijg zwakke teksten die enkel gericht zijn op Google en niet op jouw potentiële klant. Kortom, niet doen! Laat het ze nakijken op SEO, maar vorm zelf de basis van de content.

    Heb jij SEO hulp nodig?

    Wij geloven in op maat SEO strategieën. Iedere website heeft zijn eigen online doelstellingen, doelgroep en concurrentie.

    Door in de haken op nieuwe trends en het online gedrag blijf je altijd de concurrentie een stap voor. Wil jij weten waar wij kansen zien voor jouw website? Neem gerust contact met ons op en we bespreken jouw online mogelijkheden.

    online vindbaarheid

    Gratis sparren met onze experts over jouw mogelijkheden?

    Neem contact op