Hoe website optimaliseren voor Google in 2019


Laatste bewerkt op: woensdag 21 augustus 2019

Wil jij weten hoe jij jouw website op de eerste pagina in Google krijgt? Deze complete optimalisatie gids staat vol tips om jou te helpen aan die nummer 1 positie.

wat is linkmagneet

Waarom website optimaliseren?

Wat is website optimalisatie?

Website optimalisatie is een continu proces van het aanpassen van de website zodat de website hoger positioneert in zoekmachines.

Waarom website optimalisatie?

Uit ervaring met onze klanten hebben wij geleerd dat niet altijd het belang van optimalisatie gezien wordt. Vaak komt dit simpelweg door onwetendheid van de wijze waarop Google de ranking baseert.

Waarom is het dan zo belangrijk? Optimalisatie zorgt ervoor dat zoekmachines als Google precies begrijpen welke informatie jij op jouw website hebt staan. Hoe beter zij dit kunnen plaatsen, hoe beter jij gepositioneerd wordt.

Naast het feit dat optimalisatie goed voor SEO is, draagt dit ook bij aan het gebruikersgemak van de website bezoeker. Win-win situatie!

Oke, het in ondertussen wel duidelijk dat website optimalisatie bijdraagt aan de prestaties van jouw website. Er zijn ontzettend veel stappen die je kunt ondernemen en eigenlijk ben je nooit klaar met optimaliseren. Waar ga je beginnen?

waar op letten website laten maken
plugin organizer

Website structuur

De eerste stap

Je begint met website structuur. Waarom? De structuur is de basis van de website. Welke topics ga je aansnijden op welke pagina’s? Zet je deze pagina’s in de navigatie of worden het landingspagina’s?

Navigatie pagina’s

Navigatie pagina’s zijn, heel logisch, de pagina’s waar je via de navigatie kan komen. Deze pagina’s omvatten de kern betreft producten en diensten van de website. Vaak zie je hier ook contact, wie zijn wij en portfolio’s in terug.

Zoals net al aangegeven zijn deze pagina’s de kern van je bedrijf. Iedere bezoeker gaat deze pagina’s zien en ze zijn voor iedereen van belang. Navigatie pagina’s hebben vaak veel bezoekers en moeten zo snel mogelijk voor conversie zorgen.

website pagina structuur navigatiepagina

Tip: plaats een duidelijke call-to-action op navigatiepagina’s zoals contact of een specifieke productpagina.

Landings pagina’s

Ladingspagina’s zijn vaak lastiger te schrijven. Waarover moeten deze precies gaan en moet er wel een nieuwe pagina komen.

Hiervoor is vaak enige SEO kennis nodig om dit goed te kunnen beoordelen.

website pagina structuur landingspagina's

Wanneer een landingspagina?

Om te kunnen bepalen of er een landingspagina moet komen, moet je eerst weten hoe je een landginspagina onderwerp bepaalt.

Stel, je hebt een webshop voor bordspellen. Je hebt een website met navigatiepagina’s over de producten. Nu is er binnenkort een bordspel beurs/evenement. Hier wil je graag iets over schrijven op de website. Een navigatiepagina is dan wat overdreven. Het is niet zo belangrijk dat je het in het gezicht van iedere bezoeker wilt duwen.

De doelgroep van deze informatie is echter perfect voor jouw website. Deze bezoekers zullen namelijk al een interesse in spellen hebben en zijn een potentiële klant voor jou. Een landingspagina is de perfecte uitkomst voor een specifieke doelgroep.

Tips landingspagina’s

Een landingspagina bevat in een goede, opvallende en overzichtelijke opbouw, welke uit 5 elementen bestaat:

  1. Een pakkende titel
  2. Een Hero Shot
  3. Een opsomming van jouw USP’S / voordelen
  4. Een call to action
  5. Social proof

1 Een pakkende titel

Iedereen die een krant of een tijdschrift leest, weet dat je wordt aangetrokken door een pakkende titel. Bij een landingspagina is de titel één van de belangrijkste onderdelen. Natuurlijk wil je voorlopen op je concurrenten. Zorg dan ook voor een pakkende titel met een killer headline, een subheadline en een onderbouwend argument. Vertel je bezoekers wat je doet en wat je voor hen kan doen.

Maak de titel niet te lang en kies woorden die de punten van jouw bedrijf benadrukken. Het maakt niet uit of dat klantvriendelijkheid is, snelheid, milieuvriendelijk of servicegericht. Met een goede titel maak je de bezoekers nieuwsgierig, waardoor ze verder lezen.

2 Een Hero Shot

Mensen zijn visueel ingesteld. Met een afbeelding of video trek je dan ook de aandacht van de bezoekers.

Dit geldt niet alleen voor social media of je website, maar ook voor je landingspagina. Met een foto of video geef je de bezoekers een goed beeld van jouw product of dienst.

Een video is het meest effectief, want hiermee kun je ze nog meer informatie geven.

3 Opsomming van jouw USP’s

Maak jouw bezoekers duidelijk wat de voordelen zijn van jouw product of dienst.

Doe dit aan de hand van bulletpoints waarin je de voordelen, oftewel de unique selling points, van jouw product of dienst opsomt. Met deze opsomming creëer je een overzicht voor scannende lezers. Bezoekers zien dan direct wat de voordelen van jouw product of dienst zijn en kunnen dan snel bepalen of het wat voor hen is.

keurmerk en award voor klantenbinding

4 Een call to action

Zorg voor een call to action die niet te missen is. Plaats een button waarmee je bezoekers uitnodigt om contact op te nemen, een afspraak te maken of een product te bestellen.

Natuurlijk is het van belang dat de button opvalt. Als bezoekers niet zien dat het een klikbare knop is, zullen ze ook niet snel tot actie overgaan. Maak dan ook gebruik van een opvallende, contrasterende kleur die past bij de kleuren op je landingspagina.

Vermeld een tekst in de button en denk hier eerst goed over na. Deze tekst kan er namelijk voor zorgen dat jouw landingspagina succesvol wordt. Gebruik simpele en directe taal. Vermeld de boodschap kort en duidelijk, zoals “Bestellen”, “Bestel hier” of “Maak een afspraak”. Kies hierbij voor een groot en dik lettertype.

Nog ruimte over in de button? Vermeld dan een subline onder de titel. Vertel in het kort wat bezoekers kunnen verwachten als ze op de button klikken. Beschrijf bijvoorbeeld hoe lang een actie nog loopt of hoe snel men antwoord krijgt.  Kortom, website laten maken? Vergeet de landingspagina’s niet!

5 Social proof

Een succesvolle landingspagina bevat social proof-elementen. Hiermee laat je zien dat anderen jouw product of dienst al hebben gekocht of gebruikt. Zo wek je niet alleen vertrouwen, maar ook verlangen bij de bezoekers. Wat de een heeft, wil de ander immers ook.

Speel hier op in en plaats reviews of testimonials van klanten op jouw pagina. Je kunt immers wel vertellen dat jouw product of dienst van een hoge kwaliteit is, als anderen dit ook vinden, werkt dit veel overtuigender.

top ranking voorbeeld
Hoofdstuk 6, online gevonden worden door middel van jouw webdesign

SEO-proof website

linkbuilding do's

Google is je beste vriend

Je hebt een goede website structuur bedacht. Je weet welke pagina’s in de navigatie komen te staan en welke landingspagina’s worden. Nu is het tijd om rekening te houden met Google.

Google zorg er namelijk voor dat jij of wel of helemaal niet gevonden wordt.

Daarnaast houdt Google zich niet alleen bezig met de zoekers. Zij willen de zoekers zo goed mogelijke resultaten geven op hun zoekopdracht.

Zij hebben op basis van ontzettend veel data topics gecreëerd. Valt jouw website hier het beste is, dan sta je op nummer 1. Door rekening te houden met Google houd je dus automatisch rekening met de zoekers. Dis is in te huidige SEO onafscheidelijk.

Zoekgedrag doelgroep

Door regelmatig het zoekgedrag van de doelgroep te onderzoeken, kom je achter nieuwe topics, vragen die spelen en trends. Zo blijf je constant up-to-date en heb je de grootste kans dan jouw website gevonden wordt.

Nu gaan we er even vanuit dat je al enigszins in de SEO zit en weet hoe je achter zoekwoorden kan komen. Ben je hier helemaal nieuw in? Lees eens onze blog over hoe zoekwoorden vinden.

google geschikte zoekwoorden vinden
voice search

Nieuwe trend; voice search

Waar we je wel op willen wijzen is voice search. Voice search is een nieuwe zoektrend waarbij de zoeker een opdracht inspreekt in plaats van typt.

De verwachting is dat voice search een steeds groter aandeel gaat krijgen in het zoekgedrag en dus ook in het zoekvolume. Vooral als jij een jonge doelgroep hebt is het verstandig om dit mee te nemen in de zoekmachine optimalisatie.

De belangrijkste verandering zit in de lengte van de zoekwoorden. Mensen zijn geneigd om via spraak langere zinnen en zelfs hele vragen te stellen (long tail keyword).

Voorbeeld: Stel je wilt jouw haar laten verven in Amsterdam. Je gaat via Google opzoek naar de beste kapper voor jou.

Getypte zoekwoord: haar verven kapper Amsterdam

Voice search: Welke kapper in Amsterdam is het beste in haar verven?

Wanneer je via Google een vraag stelt zal er altijd één website als antwoord naar voren komen. Dit is de website die volgens Google het beste antwoord geeft op de vraag. Dit antwoord vind je in een speciaal vakje, snippets (zie voorbeeld hieronder). Kortom, bij voice search telt de eerste plek extra zwaar mee.

Hoe pas je voice search toe in de website optimalisatie?

Hoe verwerk je deze nieuwe zoektrend in jouw website optimalisatie?

  • Verwerk vragen in jouw website. Begin altijd met wie, wat, waar, wanneer, waarom of hoe. Dit kan je eenvoudig door middel van een FAQ doen. Als de vraag ,die de zoeker stelt, letterlijk op jouw website staat is de kans groot dat jouw website door Google aangegeven wordt als antwoord.
  • Gebruik eenvoudige taal zodat iedereen iets met het gegeven antwoord kan.
  • Gebruik vragen in de titel en subtitels van blogs en pagina’s.
  • Gebruik korte antwoorden zodat deze in de marges van Google passen.
wat moet je weldoen bij webteksten en zoekmachine optimalisatie

Vereiste voor eerste positie voice search

Uit onderzoeken kwam naar voren dat de eerste positie aan deze eisen voldeed:

  • Aanwezigheid van Schema Markup (36 % van de gevallen)
  • HTTPS (70% van de gevallen)
  • Page speed 4,6 seconde
  • Websites met een hoge domain authority
  • Vraag in de titel aanwezig
  • Goed scorende website bij “normale” zoekwoorden komen in 75% van de gevallen ook in de top 3 te staat bij voice search.
  • Korte antwoorden (29 woorden)
  • Gemiddelde woorden van pagina, waar vraag op staat, heeft 2312 woorden.
  • Hoge sociale betrokkenheid op sociale media.
Meest voorkomende beveiligingsissues van WordPress

Meta descriptions

Wat is een meta description?

Wanneer je een zoekopdracht intypt komt er een lijst met websites waarvan Google denkt dat deze nuttig zijn voor jou. Aan de hand van de informatie over deze websites kan jij een keuze maken welke website jij wilt bezoeken. Het kleine stukje informatie over een website wordt “meta description” genoemd.

Hoe ga jij het voor elkaar krijgen om de bezoekers binnen te halen met deze meta description?

Voorbeeld Meta descriptions Wordpress Specialist van Red Melon

Description voor iedere pagina

Een meta description is een omschrijving van de pagina waarnaar de bezoekers gestuurd zal worden. Dit betekent dat je voor elke pagina een eigen tekst moet schrijven. Niet schrikken, de teksten mogen maar 1 a 2 zinnen lang te zijn en je werk zal zeker beloond worden.

stap 1: analyseren van de oude website

Wat is het nut van de meta description?

Deze meta desciption zijn, zoals hiervoor beschreven, ontzettend belangrijk bij het binnenhalen van zoekmachine gebruikers. Dit is echter niet het enige wat deze tekstjes jou te bieden hebben. Je online vindbaarheid zal hierdoor gaan stijgen.

Google wilt de gebruikers zo goed mogelijke website opties laten zien. Hoe meer er op jouw website geklikt wordt hoe hoger de CTR (click-through rate). Google weet dat jouw website als nuttig wordt gezien en zal je daarom automatisch hoger plaatsen in de ranking. Door hoog in de ranking te staan zullen nog meer zoekers jouw website bekijken.

Kortom, door de juiste meta descriptions te gebruiken zal zowel Google als de Google gebruikers meer waarde hechten aan jouw website. Dit mag dus zeker niet ontbreken in jouw online marketing strategie.

Zo schrijf je de perfecte meta description

Voordat je begint met schrijven moet je duidelijk voor ogen hebben wat een meta description is. Zie het als een mini advertentie waarin jij de Google gebruiker moet overtuigen om op jouw website te klikken. Het stukje tekst moet dus pakkend zijn en een beeld geven van jouw websitepagina. Waaraan voldoet een goede meta description:

  • Lengte: elke zoekmachine heeft een eigen maximale lengte. Zo heeft Google momenteel een lengte van 320 tekens.
  • Relevantie: verplaats je in de bezoeker. Welke informatie willen zij lezen? Elk woord is belangrijk om hen over te halen.
  • Schrijfstijl: wie is de doelgroep? Welke woorden gebruiken zij?
  • Overhalen tot actie: schrijf te tekst in tegenwoordige tijd en met actie gerichte woorden. Waarom willen ze jou, wat is de vervolg stap? Gebruik woorden als “lees meer”.
  • USP: wat zijn de voordelen van jouw product of service? Waarom zou jouw website hun helpen. Laat ze de waarde van je website zien.
  • Kort: maak het kort en krachtig. Zorg ervoor dat de kernboodschap in die 1 a 2 zinnen duidelijk naar voren komt.
Wat doet Plugin Organizer?
SEO yoast plugin logo

WordPress en meta descriptions

In WordPress implementeren wij altijd de plugin Yoast. Deze plugin geeft je de mogelijkheid om voor iedere pagina eenvoudig een meta description toe te voegen.

Daarnaast informeert deze plugin je waarin de beschrijving tekort komt en wat je dient toe te voegen. Zo kan iedereen een goede meta description schrijven. Ga jij een website laten maken, vraag jouw website bouwer naar deze plugin.

hoofdstuk 2 standaard template of op maat ontworpen webdesign

Wanneer optimalisatie uitbesteden

Het optimaliseren van een website is geen kleine klus. Daarnaast is het een oneindig proces en is het nooit af. Het online zoekgedrag veranderd, hierdoor Google en jouw concurrentie ook. Blijf je niet up-to-date dan heb je grote kans dan je website in de kortste keren weer van de eerste pagina af is.

In sommige branches is de website essentieel. Het is een online uithangbord waardoor jij je klanten binnenkrijgt. Het zakken naar de tweede pagina kan killing zijn voor het bezoekersaantal. Zelfs een daling van positie 1 naar 2 kan enorme daling veroorzaken in het aantal bezoekers.

Is dit nu het geval voor jouw website, bedenk dan goed of je de tijd van het onderzoeken, schrijven en bijhouden erin wilt en kan stoppen. Heb je weleens gedacht aan het uitbesteden van website optimalisatie?

valkuilen plug-in
Met Wordpress bespaar je kosten op het maken van een website

Kosten

Er zijn diverse partijen die website optimalisatie aanbieden, vaak gecombineerd in een seo-pakket. Kies niet zomaar de eerste de beste partij. Je kunt SEO en daarmee optimalisatie ook verkeerd doen. Dit wordt hard afgestraft met een penalty, waarbij jouw website helemaal niet meer vindbaar is.

Laat je altijd goed adviseren over de werkzaamheden die de partij voor ogen heeft. Iedere website en branche is anders. Je hebt te maken met andere zoekwoorden, ander gedrag en andere concurrentie. Een standaard optimalisatie strategie is dus nooit een goed idee.

Gratis sparren met onze experts over jouw mogelijkheden?