Hoe vind je de beste zoek­woorden?


Laatste bewerkt op: maandag 24 februari 2020

Wanneer je aan de slag gaat met online marketing kom je vrij snel de temen “zoekwoorden” of “keywords” tegen. Zoekwoorden zijn woorden die zoekmachine gebruikers intypen wanneer zij op zoek zijn naar bepaalde informatie. Hoe maakt je in 2020 gebruik van zoekwoorden en hoe weet je op welke zoekwoorden jij je moet richten?

Waar we het over gaan hebben:

    zoekwoord onderzoek

    Hoe belangrijk zijn zoekwoorden in 2020?

    Zoekwoorden hebben in de loop van tijd een andere rol aangenomen in de SEO-wereld.

    Zoekmachines als Google worden steeds slimmer. Een andere manier in het gebruik van zoekwoorden is noodzakelijk geworden.

    Gebruik van zoekwoorden vroeger vs. nu

    Zoekwoorden worden steeds minder belangrijk. Hoezo?

    Wilde je voorheen gevonden worden op zoekwoord x. Dan verwerkte je zoekwoord x zo vaak mogelijk in je website. De website die dit zoekwoord het vaakst heeft genoemd stond op nummer 1. Dit resulteerde in kwalitatief slechte zoekresultaten met weinig inhoud en moeilijk weg te lezen teksten.

    Zoekmachines kregen dit door en hebben het algoritme steeds verder aangepast zodat kwaliteit wordt beloond en niet kwantiteit. Tegenwoordig is het al voldoende op één hoogstens twee keer het gewenste zoekwoord op jouw pagina te verwerken om hierop gevonden te worden.

    Google plaatst de website die het meeste over zoekwoord x kan vertellen bovenaan. Dit betekent dat je een compleet en informatief stuk content moet plaatsen. Een webpagina moet tegenwoordig niet meer op één zoekwoord gefocust zijn, maar op een topic. Een topic is een onderwerp waar meerdere zoekwoorden onder vallen.

     

    Voorbeeld

    Stel je hebt een webshop met meubels. Op onderstaande zoekwoorden wil jij gevonden worden:

    • Eetkamerstoelen
    • Eettafelstoelen
    • Eetkamerstoelen set
    • Eetkamerstoelen met tafel
    • Stijlen eetkamerstoelen

    Voorheen: voor ieder zoekwoord maakt je een eigen pagina waar je het over dit zoekwoord hebt.

    2020: je maakt een topic ‘eetkamerstoel’. Dit wordt dus het onderwerp van de pagina. Op deze pagina schrijf je alles wat jij wilt communiceren omtrent het onderwerp. Ook synoniemen van eetkamerstoel, zoals eettafelstoel, worden op deze pagina verwerkt.

    Zijn zoekwoorden nog relevant?

    ja!

    Zoekwoorden hebben niet dezelfde letterlijke rol als voorheen. Nog steeds geven de zoekwoorden aan hoe de doelgroep zoekt.

    Google zelf zegt hier het volgende over:

    “Even if search engines are trying to understand more than just those words, showing specific words to users can make it a little bit easier for them to understand what your pages are about and can sometimes drive a little bit of that conversion process.

    Hoe doe je een zoekwoorden onderzoek?

    Nu je weet in welke mate zoekwoorden belangrijk zijn, is het makkelijker om te beoordelen of zoekwoorden geschikt zijn voor jouw website. Hoe je dit het beste kunt aanpakken leggen we jou graag uit.

    Verplaats jezelf in de zoeker

    Wanneer je bij jezelf nagaat wat jij als zoeker zou intypen, kom je vaak al met een bepaalde lijst aan zoekwoorden. Op zich is dit een goede start, maar laat het nooit bij deze wilde gok. Jouw denkwijze is misschien niet typerend voor het algemeen zoekgedrag. In programma’s als Google Adwords kan je precies zien wat mensen intypen en hoeveel hierop gezocht wordt. Daarnaast worden er gerelateerde zoekwoorden getoond waardoor je op zoekwoorden komt die je wellicht in eerste instantie nog niet op jouw lijst had staan. Zoekwoorden hoeven niet perse losse woorden te zijn. Soms zijn het hele zinnen of zelfs vragen. Vooral met die nieuwe ontwikkelingen in voice search worden de zoekwoorden steeds langer.

    naamsbekendheid

    Let op zoekvolume

    Nu lijkt het misschien voor de hand liggend dat je de zoekwoorden pakt met het hoogste zoekvolume. Als SEO bureau kunnen wij hier maar één ding op zeggen. Trap hier niet in! Dit leg ik je uit aan de hand van een voorbeeld.

    Stel, je hebt een bedrijf in Den Haag die meubels verkoopt. Uit Google Adwords haal je een aantal zoekwoorden zoals:

    Zoekwoorden Zoekvolume
    Meubels 3000
    Meubels Den haag 350
    Banken 1600
    Eettafel stoelen kopen Den Haag 60

    Op het eerste gezicht lijkt het zoekwoord “meubels” het beste. Er zitten echter een aantal maar’s aan. Zo is de concurrentie waarschijnlijk erg hoog op dit zoekwoord. Veel websites kunnen zich identificeren met dit zoekwoord. Je moet dus ontzettend veel werk verrichten om met dit zoekwoord op de eerste pagina te staan. Het tweede nadeel van dit zoekwoord is de algemeenheid. De persoon die dit opzoekt kan wel naar alles opzoek zijn. De kans dat zij daadwerkelijk een aankoop doen bij jou is daarom klein. Je moet je dus afvragen of dit het zoekwoord is waarop je wilt focussen.

    Oke, dan gaan we naar het volgende zoekwoord banken. Deze heeft ook een goed zoekvolume. Blijkbaar is dit een populair meubel. Wanneer je even extra nadenkt valt deze constatering te herzien. Het zoekwoord “banken” heeft namelijk twee betekenissen. De banken waar je jouw geld op zet vallen ook onder dit zoekwoord. Kortom, de helft van de zoekopdrachten valt al af voor jou.

    Specifieke zoekwoorden zijn vaak de beste optie. Het zoekwoord “Eettafel stoelen kopen Den Haag” heeft misschien wel weinig zoekvolume, maar de kans dat mensen naar jouw winkel komen als zij dit zoeken is erg groot. Zo is het van belang dat je elk zoekwoord goed afweegt. Wat goed kan helpen is om zelf het zoekwoord in te typen in een zoekmachine. Wat zijn de huidige zoekresultaten. Past jouw website hier tussen?

    Concurrentie onderzoek

    Om er zeker van te zijn dat je geen essentiële zoekwoorden overslaat is het verstandig om te spieken bij de concurrent. Er bestaan namelijk verschillende programma’s waarbij het mogelijk is om te zien op welke keywords zij scoren. Wellicht haal je hier nieuwe woorden uit die jij ook kunt meenemen in de strategie.

    Online concurrentie onderzoek

    Google onderzoek

    Google is de meest gebruikte zoekmachine. Zij bepalen uiteindelijk hoe goed jouw website scoort. Nu weet niemand wat de exacte algoritmes van de zoekmachine zijn. Je kunt echter ontzettend veel leren door naar Google te kijken. Zo stelt Google altijd zoekwoorden voor tijden het intypen. Daarnaast wordt er altijd een lijstje zoekwoorden vermeld onderin de pagina wanneer jij iets opzoekt. Dit zijn blijkbaar zoekwoorden die Google zelf koppelt aan hetgeen dat jij ingetypt hebt. Nu je dit weet snap je vast dat het belangrijk is dat jij deze zoekwoorden ook met elkaar verbindt.

    Trendwatching

    Bovengenoemde strategieën zorgen ervoor dat jij inzicht krijgt in welke zoekwoorden momenteel veel gebruikt worden.

    Maar jij bent niet de enige die deze informatie ter beschikking heeft. In de meeste gevallen geldt; hoe hoger het zoekvolume hoe meer concurrentie.

    Een onderdeel dat je beslist moet toevoegen aan jouw zoekwoord onderzoek is trendwatching!

    Zo ben jij de eerste die op de hoogste is van dit zoekwoord en zal je relatief eenvoudig op nummer 1 komen te staan in de ranking. Dan is het nog maar de vraag wanneer jouw conurrent deze trend oppikt en of zij nog langs jouw website komen!

    online vindbaarheid

    Hoe vind je de nieuwste zoektrends?

    Er zijn verschillende manieren om trends op te sporen. uiteraard zal je zelf al op de hoogte zijn dan de trends binnen jouw branche. is er een trend, schrijf er bijvoorbeeld een nieuw blog over.

    Daarnaast heeft Google zelf een handig hulpmiddel om jou de nieuwste trends te laten zien; Google Trends

    In Google Trends vul je een zoekterm of onderwerp in. Vervolgens krijg je hier informatie over zoals interesse in de loop der tijd en de verschillen in interesse per regio. Ook is het mogelijk om de trending zoekwoorden op dat moment te zien. Vaak zie je hier onderwerpen terugkomen die gerelateerd zijn aan het nieuws.

    google trends

     

     

    Hulp nodig bij jullie online strategie?

    Gratis advies