Hoe vind je de beste zoek­woorden?


Laatste bewerkt op: vrijdag 21 juni 2019

Wanneer je aan de slag gaat met online marketing kom je vrij snel de temen “zoekwoorden” of “keywords” tegen. Dit zijn de woorden die zoekmachine gebruikers intypen wanneer zij op zoek zijn naar bepaalde informatie. Door de onderzoeken welke woorden in jouw branche interessant zijn, kan jij jouw website optimaliseren zodat jij op deze woorden gevonden wordt.

 

Verplaats jezelf in de zoeker

Wanneer je bij jezelf nagaat wat jij als zoeker zou intypen, kom je vaak al met een bepaalde lijst aan zoekwoorden. Op zich is dit een goede start, maar laat het nooit bij deze wilde gok. Jouw denkwijze is misschien niet typerend voor het algemeen zoekgedrag. In programma’s als Google Adwords kan je precies zien wat mensen intypen en hoeveel hierop gezocht wordt. Daarnaast worden er gerelateerde zoekwoorden getoond waardoor je op zoekwoorden komt die je wellicht in eerste instantie nog niet op jouw lijst had staan. Zoekwoorden hoeven niet perse losse woorden te zijn. Soms zijn het hele zinnen of zelfs vragen. Vooral met die nieuwe ontwikkelingen in voice search worden de zoekwoorden steeds langer.

Let op zoekvolume

Nu lijkt het misschien voor de hand liggend dat je de zoekwoorden pakt met het hoogste zoekvolume. Als SEO bureau kunnen wij hier maar één ding op zeggen. Trap hier niet in! Dit leg ik je uit aan de hand van een voorbeeld.

Stel, je hebt een bedrijf in Den Haag die meubels verkoopt. Uit Google Adwords haal je een aantal zoekwoorden zoals:

ZoekwoordenZoekvolume
Meubels3000
Meubels Den haag350
Banken1600
Eettafel stoelen kopen Den Haag60

 

Op het eerste gezicht lijkt het zoekwoord “meubels” het beste. Er zitten echter een aantal maar’s aan. Zo is de concurrentie waarschijnlijk erg hoog op dit zoekwoord. Veel websites kunnen zich identificeren met dit zoekwoord. Je moet dus ontzettend veel werk verrichten om met dit zoekwoord op de eerste pagina te staan. Het tweede nadeel van dit zoekwoord is de algemeenheid. De persoon die dit opzoekt kan wel naar alles opzoek zijn. De kans dat zij daadwerkelijk een aankoop doen bij jou is daarom klein. Je moet je dus afvragen of dit het zoekwoord is waarop je wilt focussen.

Oke, dan gaan we naar het volgende zoekwoord banken. Deze heeft ook een goed zoekvolume. Blijkbaar is dit een populair meubel. Wanneer je even extra nadenkt valt deze constatering te herzien. Het zoekwoord “banken” heeft namelijk twee betekenissen. De banken waar je jouw geld op zet vallen ook onder dit zoekwoord. Kortom, de helft van de zoekopdrachten valt al af voor jou.

Specifieke zoekwoorden zijn vaak de beste optie. Het zoekwoord “Eettafel stoelen kopen Den Haag” heeft misschien wel weinig zoekvolume, maar de kans dat mensen naar jouw winkel komen als zij dit zoeken is erg groot. Zo is het van belang dat je elk zoekwoord goed afweegt. Wat goed kan helpen is om zelf het zoekwoord in te typen in een zoekmachine. Wat zijn de huidige zoekresultaten. Past jouw website hier tussen?

Concurrentie onderzoek

Om er zeker van te zijn dat je geen essentiële zoekwoorden overslaat is het verstandig om te spieken bij de concurrent. Er bestaan namelijk verschillende programma’s waarbij het mogelijk is om te zien op welke keywords zij scoren. Wellicht haal je hier nieuwe woorden uit die jij ook kunt meenemen in de strategie.

Google onderzoek

Google is de meest gebruikte zoekmachine. Zij bepalen uiteindelijk hoe goed jouw website scoort. Nu weet niemand wat de exacte algoritmes van de zoekmachine zijn. Je kunt echter ontzettend veel leren door naar Google te kijken. Zo stelt Google altijd zoekwoorden voor tijden het intypen. Daarnaast wordt er altijd een lijstje zoekwoorden vermeld onderin de pagina wanneer jij iets opzoekt. Dit zijn blijkbaar zoekwoorden die Google zelf koppelt aan hetgeen dat jij ingetypt hebt. Nu je dit weet snap je vast dat het belangrijk is dat jij deze zoekwoorden ook met elkaar verbindt.