Visuele content, hoe pas je dit toe in de SEO strategie


Visuele content is onmisbaar in de huidige SEO strategie. Dankzij de komst van de smartphone is het visuele aspect steeds belangrijker.

Dit geldt niet alleen voor de gebruiksvriendelijkheid van  jouw website, maar ook Google rekent jou hierop af.

Visuele content mag dus niet missen in jouw SEO optimalisatie.

Wat is het verschil tussen linkruil en blogruil

Visuele SEO in content marketing

Je hebt een website laten maken en moet aan ontzettend veel dingen denken. Één zorg is de online vindbaarheid. Om je website te optimaliseren is het belangrijk dat je de teksten SEO proof zijn, maar vergeet de afbeeldingen niet. Deze worden vaak vergeten terwijl deze toch bij kunnen dragen aan een betere positie in Google. Hoe kan je dit het beste aanpakken?

Wat is content strategie

Content marketing draagt bij aan een betere website waarbij je de inhoud volledig afstemt op jouw bezoekers. Bij content marketing draait het allemaal om de informatie die jij de klant te bieden hebt. Hierbij is het van belang dat je deze informatie via de juiste kanalen, in de juiste vorm en op het juiste moment aanlevert. Op deze manier zorg je ervoor dat je de aandacht van de klant trekt met als resultaat communicatie en interactie. Bij content marketing is de rode draad, meten is weten.

Dit wil zeggen dat je alles moet gaan meten. Stel  jezelf vragen als;  welke kanalen werken en welke niet of welke artikelen trekken veel lezers en waaruit ontstaan klanten? Ga zo maar door. Dit soort analyses hoef je niet helemaal zelf te doen. Er bestaan namelijk programma’s die jou hierbij kunnen helpen. Google Analyticsis is hier een goed voorbeeld die wij zeker aan raden. De meeste website bezoekers zullen namelijk via Google op jouw website komen. Het programma van Google kan jou daarom de meeste informatie geven. Door de resultaten uit deze analyses kan je ontzettend veel leren over wat werkt en wat niet.

Stap 3: Online vindbaarheid, SEO, te verbeteren door content optimalisatie
doel bereiken met conversie

Doelstelling bepalen

Wanneer je aan de slag gaat met content marketing moet je jezelf een doelstelling geven. Voorbeelden van doelstellingen zijn:

  • Website verkeer
  • Het genereren van leads
  • Conversiepercentages
  • Directe verkoop

Bepaal welke doelstelling precies geldt voor jouw bedrijf. Dit hoeft niet altijd dezelfde te zijn. Het kan per content marketing fase verschillen. Wees hier bewust van en stel regelmatig vast of je doelstelling nog up-to-date is. Stel je hebt net een nieuwe website, dan is het raadzaam te starten met de doelstelling “website verkeer”. Zonder verkeer, of terwijl bezoekers, kan je namelijk niks meten. Hoe meer bezoekers je hebt, hoe betrouwbaarder de gegevens worden.

Nu betekent het niet dat wanneer jij weinig bezoekers hebt, jij ook niks kan meten. Elk beetje informatie kan jou aanwijzingen geven over wat wel werkt en wat niet. Je hebt dan in ieder geval een startpunt. Vandaaruit kan je beginnen met meten en het optimaliseren van je content.

Een nog een tip van ons:

 Oude content op je website (Een jaar oud) zonder verkeer of conversie tot gevolg, kan je beter verwijderen of updaten. Deze ‘’nutteloze’’ content wordt én niet meer gelezen door bezoekers én zorg er voor dat je minder goed scoort in de ranglijst van Google. Weg ermee!

waarom is updaten van de website noodzakelijk

Afbeeldingen en SEO

Vooral wanneer je een lange tekst hebt is het fijn om dit zo nu en dan te onderbreken met een ondersteunende afbeelding. Dit hoeft niet altijd een foto te zijn. Juist de afwisseling maakt het voor de lezer aantrekkelijk

Afwisseling afbeeldingen

Een variatie aan soorten afbeeldingen maken de tekst aantrekkelijker om te lezen. Denk bijvoorbeeld eens aan illustraties, GIF’s of diagrammen. Vooral de bewegende GIF’s zijn tegenwoordig populair. Dit zie je vooral bij website met een jonge doelgroep.  Zorg er daarnaast ook altijd voor dat je afbeeldingen rechten vrij zijn. Er bestaan verschillende websites waar je rechten vrije afbeeldingen vandaag kan halen. Een bekend voorbeeld hiervoor is Shutterstock. Er bestaan echter ook vergelijkbare gratis alternatieven.

Afbeeldingen optimaliseren voor Google

Bestandnaam

Begin met een goede naam voor het bestand. Zoekmachines lezen namelijk alles en dus ook de naam van de afbeelding. Verwerk het keyword, waar op die pagina de focus ligt, in de naam. Zorg er wel altijd voor dat de naam en afbeelding bij elkaar passen.

Een voorbeeld: Je schrijft een artikel over het nut van kamerplanten op kantoor en welke planten hiervoor geschikt zijn. Je trefwoord in dit artikel is “kamerplanten op kantoor”. Je kiest hierbij een passende afbeelding met een palmboom erop. Een geschikte naam hiervoor zou in dit geval zijn: “kamerplanten-op-kantoor-palmboom”.

Heb je weleens gedacht aan het toevoegen van bijschriften? Wanneer je afbeeldingen plaatst in je teksten is het raadzaam hier een bijschrift onder te plaatsen. Veel bezoekers zullen de teksten scannen. Hierbij worden teksten en bijschriften meegenomen. Je kunt hiermee de lezers hun interesse opwekken om de gehele tekst te gaan lezen. Niet elke afbeelding heeft een tekst nodig. Beoordeel zelf waar dit wel en niet geschikt is.

Laadtijd

Voor de gebruiksvriendelijkheid (UX) en de SEO is het belangrijk dat de website snel laadt. Afbeeldingen kunnen ervoor zorgen dat het laden van een pagina vertraagd wordt. Om dit te beperken is het belangrijk dat je een afbeelding aanpast aan de grootte waarop deze uiteindelijk getoond wordt op de website.

Dus, wat betekent dit in de praktijk. Je hebt een perfecte afbeelding gekozen voor je pagina. Deze is 1280 x 1024 pixels. Uiteindelijk zal de afbeelding op je website 250 x 150 pixels worden. Wanneer je de afbeelding zijn eigen formaat laat houden zal de pagina een grote afbeelding moeten laden en deze vervolgens verkleinen. Zonde van de tijd en daarom zal je de afbeelding zelf al kleiner moeten maken. Alles voor een goede ranking!

Alt-tekst

Een alt-tekst is de tekst die een afbeelding vervangt wanneer deze niet meer zichtbaar is. Deze tekst zie je ook staan wanneer de met de muis op de afbeelding blijft. Deze teksten zorgen ervoor dat je ten alle tijden informatie ziet als lezer. Er gaat zo nooit informatie verloren.

SEO afbeeldingen WordPress

WordPress zorgt ervoor dat je afbeeldingen op het juiste formaat ingeladen worden. Daarnaast zorgen zij ervoor dat je afbeeldingen responsive zijn en dus het juiste formaat aannemen op elk apparaat. WordPress kan je een hoop werk uit handen nemen op dit gebied. Daarnaast heeft WordPress een SEO plug-in genaamd Yoast. Deze plugin geeft feedback op teksten, maar ook het gebruik van de afbeeldingen op desbetreffende pagina. Meer weten over de mogelijkheden in WordPress, neem gerust contact met ons op!

website snelheid verbeteren

Hoe kan je video marketing toepassen in de SEO strategie?

Video’s worden steeds populairder. Niet zo heel vreemd dat de term videomarketing opkomt.

Video’s schetsen een duidelijk verhaal waardoor de doelgroep een goede merkervaring en sfeerimpressie.

Is het noodzakelijk om dit beeldmateriaal in te zetten? Wat zijn de voordelen en hoe kan je dit het beste aanpakken?

Noodzaak van video’s

We kennen het allemaal. Beeld zegt meer dan duizend woorden. Maar hoeveel woorden heb je dan wel niet nodig voor een bewegend beeld? Precies, met video kan je in een korte tijd veel informatie overbrengen naar de doelgroep. Dit is lastig tegenwoordig, want alles moet snel snel snel en vooral niet teveel moeite kosten. Het gebruik van deze bewegende beelden in jouw content heeft een aantal voordelen:

  • Je valt op.
  • Het vertrouwen groeit.
  • Emotionele connectie met de doelgroep.
  • Geschikt voor sociale media.
  • Goed voor SEO.
  • Video’s toepassen in webdesign op Red Melon website
Video's toepassen in webdesign op Red Melon website

Opvallen

Bewezen is ook dat video de meeste aandacht van alle website bezoekers krijgt. Laat deze kans dus niet lopen en kom vandaag nog in actie!

 

Vertrouwen

Met een video kun je laten zien hoe echt je bent. Geef met je video content een kijkje achter de schermen en laat zien wie er achter het product of merk schuil gaan. Dit is de beste manier om vertrouwen met je (potentiële) klant op te bouwen.

 

Emotionele connectie

Het klinkt als marketing taal, maar video content is ook sterk in het creëren van een emotionele band met gebruikers. Denk aan een mooi verhaal dat andere mensen inspireert, ondersteunt door muziek en tekst en de verbinding is daar!

 

Video’s in sociale media

Het belang van video’s hedendaags is goed terug te zien wanneer je kijkt naar sociale media. Hierin wordt tekst steeds minder belangrijk en maakt plaats voor foto’s en video’s. Youtube is hierin het grootste voorbeeld. Dit platform is speciaal hieromheen ingericht. Ook op andere sociale media is deze ontwikkeling goed te zien. Een goed voorbeeld hiervoor is Instagram.

 

Video wordt niet alleen toegepast voor privégebruik. Je ziet steeds vaker materiaal voorbij komen met een informatief of klanten ondersteunend doeleinde.

Video’s in SEO strategie

Je kunt dit communicatiemiddel niet alleen voor “de mooi” gebruiken, maar ook om online vindbaar te worden. Je kunt hierdoor het maximale effect behalen bij de doelgroep.

 

Zoekwoorden

 

Net zoals de bekende SEO zijn zoekwoorden de basis van de online marketing strategie. Het werkt niet alleen bij Google, maar ook Youtube werkt hiermee. Google Gebruikt zelfs Youtube om zoekresultaten te geven. Veel mensen zoeken direct op Youtube en slaan zoekmachines over. Het is daarom van belang dat je niet alleen de zoekwoorden op Google, maar ook het zoekgedrag op Youtube bekijkt. Zo weet je precies welke vragen er spelen onder jouw doelgroep. Er zijn diverse tools om zoekvolumes te achterhalen. Een bekende is Google Keyword planner.

 

Beschrijvingen

Op Youtube is het mogelijk om op verschillende manieren informatie rondom de video te plaatsen. Hierin is het belangrijk dat de belangrijkste zoekwoorden verwerkt worden. Denk niet alleen aan de beschrijving, maar ook de bestandnaam.

 

Één video per pagina

De beste verhouding is één video per webpagina. Waarom? Het helpt jou niet alleen voor het overzicht, maar ook Google. Google zal de video aan die pagina en content koppelen. Doordat die pagina gericht is op een specifiek zoekwoord hoort dit bestand hier automatisch bij. Dit is ook voor jou makkelijk, omdat het jou sturing geeft welk onderwerp je precies moet belichten. Plaats nooit video’s meerdere malen op de website. Hiermee voorkom je het risico op dubbele content.

 

Videositemaps

Google geeft zelf aan dat het raadzaam is om deze videositemaps te gebruiken. In deze maps krijg je de mogelijkheid meer data rondom de video te plaatsen. Zo kunnen zoekmachines de video’s beter lezen. Een bijkomend voordeel is dat Google een URL maakt voor elke video waardoor jouw beeld getoond wordt in Google Video. Je beeldmateriaal wordt hierdoor alleen maar meer bekeken.

 

Videotranscripties

Tot slot is het aan te raden een videotranscript te schrijven. Hierin staat de inhoud van de video omschreven. Zoekmachines kunnen de video beter begrijpen en rangschikken. Daarnaast maak je de inhoud toegankelijk voor de mensen die het beeld niet kunnen afspelen. Denk hierbij aan slechthorende of personen met een ander spreektaal. Zij kunnen de tekst vertalen en hierdoor toch alle essentiële informatie tot zich nemen.

Het maken van beeldmateriaal

We hebben uitgebreid besproken hoe je het beste kunt omgaan met je beeldmateriaal. Waar plaats je de video’s en hoe maak je deze SEO-proof? Waar we het nog niet over gehad hebben is de inhoud van de video. Hoe maak je een sterk beeld waarin je het beoogde effect bereikt bij de doelgroep. Het ligt wellicht voor de hand, maar wil jij professioneel overkomen dan is het noodzakelijk dat het beeld dat ook is. Heb je zelf niet de benodigde kennis en materialen dan is het raadzaam dit uit te besteden. Een amateuristische video zal nooit het vertrouwen van de doelgroep winnen, laat staan om hen te overtuigen. Het is van belang dat je een goede partij vindt die precies jouw wensen kan verbeelden. Red Melon werkt nauw samen met Tienproducties. Zij zijn gespecialiseerd in het maken van videoproducties voor bedrijven.

 

Zelf aan de slag?

Je kunt nooit van te voren weten of een video een succes wordt of niet. Echter zijn er een aantal punten die je altijd moet toepassen om het maximale effect te behalen (Backlinko):

 

  • Maak een Youtube playlist van jouw video’s.
  • Post lange video’s (10 min).
  • Raad een van jouw video’s aan in de video.
  • Kwaliteit boven kwantiteit.
  • Ga de interactie aan met de reacties.
  • Goede foto voor het kanaal.

Gratis sparren met onze experts over jouw mogelijkheden?