Met 9 stappen de conversie van jouw website verhogen


Laatste bewerkt op: vrijdag 7 december 2018

Ben je druk bezig met bloggen en ligt je conversie laag? Of presteert die ene belangrijke webpagina niet zoals gewenst?

Maak je geen zorgen! Wij, als online marketing bureau, hebben veel ervaring met het schrijven van content. Met die ervaring hebben wij 9 effectieve tips in de vorm van een stappenplan samengesteld waarmee je de conversie kan verhogen.

Wat is conversie?

Conversie houdt in dat de bezoekers van jouw website doen wat jij voor ogen hebt. Zoals het kopen van een product, aanmelden op de nieuwsbrief of een reactie achterlaten.

Doel beireken, Hoe kan je conversie verhogen

Stap 1: Vergelijk je posts

Dit stappenplan werkt het best als er bij de basis wordt begonnen; de uitgangsituatie. In dit geval zijn dat de al reeds bestaande posts. Met behulp van Google Analytics kan je deze verschillende posts met elkaar gaan vergelijken. De kans is groot dat er dan al opvallende zaken aan het licht komen. Dit kan bijvoorbeeld betrekking hebben op de zogeheten Call to Action. Hierover later meer.

Hoe Google analytics gebruiken voor het verhogen van conversie

Stap 2: Bepaal je doelgroep (opnieuw)

De resultaten van de conversie zijn niet alleen afhankelijk van je Call to Action. Je doelgroep speelt hier ook een grote rol in. Het is derhalve aan te raden om je doelgroep opnieuw te bestuderen en wellicht zelfs opnieuw te bepalen. Je kan er ook voor kiezen om de onderwerpen van je posts ietwat aan te passen, zodat je weer een andere doelgroep aan kan spreken.

Wie is de doelgroep om maximale conversie te bereiken

Stap 3: Een duidelijke navigatie

Als je conversie wil verhogen is het belangrijk dat je website duidelijk en overzichtelijk is, zodat de websitebezoeker ook weet waar hij moet zijn. Een onduidelijke website kan zorgen voor frustratie bij de gebruiker en jouw website zal snel weer worden weggeklikt. Hierdoor kun je veel klanten mislopen. Als je een overzichtelijke website hebt waarbij de gebruiker snel en makkelijk kan vinden wat hij zoekt en duidelijk kan zien waar hij moet zijn zal diegene ook langer op je website blijven. Daarnaast is het ook van belang dat je berichten en producten duidelijk en gestructureerd worden gepresenteerd. Hierdoor creëer je een gebruiksvriendelijke website.

Stap 4: Gebruik de juiste afbeelding

Het gebruik van afbeeldingen en video is noodzakelijk voor goede conversie. Een afbeelding zegt meer dan woorden en het blijft langer in het brein hangen. Het is daarom van belang om ook de juiste afbeelding te gebruiken zodat een bezoeker direct ziet wat jij wil vertellen. Op een reissite horen foto’s van prachtige vakantiebestemmingen waarbij je het gevoel krijgt op vakantie te willen gaan en op een receptensite horen foto’s van gerechten waarbij je direct de neiging hebt om de keuken in de duiken. Foto’s spreken aan en kunnen veel bij mensen losmaken. Het is wel van belang dat de foto’s duidelijk zijn en van goede kwaliteit. Dit komt ook meteen een stuk professioneler over.

Stap 5: Pakkende titels

Als de titel van je bericht duidelijk en pakkend is en daarbij ook nog interesse opwekt is de kans groot dat er wordt doorgeklikt naar het bericht. Een goede titel is van belang als je wil dat je artikelen veel gelezen worden. Daarnaast is het belangrijk dat de titel aansluit bij de behoefte van de website gebruiker. Wat willen je gebruikers weten? Wat is voor hen interessant? Probeer je hierin te verdiepen zodat je je website gebruikers kunt voorzien van interessante content. Meer weten over hoe je goede content schrijft?

Stap 6: Gebruik kleuren

Er zijn verschillende studies gedaan waarbij gekeken is naar de invloed van kleuren bij een aankoop. Kleuren in een webdesign kan de naamsbekendheid verhogen met 80% (!). Het is wel belangrijk dat er goed wordt nagedacht over kleurkeuze. Iedere kleur speelt in op bepaalde emoties, het gebruiken van teveel kleur kan een negatieve wending hebben. Rood zou aanzetten tot kopen, zwart staat symbool voor luxe, geel maakt vrolijk en blauw geeft een gevoel van vertrouwen en warmte. Door kleuren op de juiste manier te gebruiken kun je dus eenvoudig inspelen op de emoties van de klant en dus je conversie verhogen!

Hoe kan kleurgebruik bijdragen aan betere conversie?

Stap 7: Breid je Call to Action uit

Dan wil ik nu graag terugkomen op Call to Action. Dit ligt direct in het verlengde van datgene wat wij in stap 1 hebben besproken. Zodra je de verschillende posts vergeleken hebt, zijn daar verschillende resultaten uit naar voren gekomen. De getoonde resultaten gaan hand in hand met de Call to Actions die in de verschillende posts naar voren komen. Een Call to Action is namelijk hét middel om conversie te genereren.

Het is daarom aan te raden om de Call to Action uit te breiden. Laat de Call to Action nóg nadrukkelijker naar voren komen of verzin iets compleet origineels. Het is aan te raden om een Call to Action aan het einde van een post neer te zetten. Als je je Call to Actions uit wilt breiden, kan je er ook voor kiezen om een Call to Action in de vorm van een banneradvertentie te plaatsen.

Stap 8: Bouw een netwerk op

Indien je een hogere conversie wilt, is het noodzakelijk om mensen te gaan binden. Dit geldt vooral bij het schrijven van blogs. Het ligt voor de hand dat het makkelijker is om mensen aan je te binden die ook daadwerkelijk interesse in jou/jouw product hebben. Zorg er daarom voor dat je een netwerk opbouwt door bijvoorbeeld Social media te gebruiken.

Stap 9: Meten, weten en herhalen

De laatste stap is in feite simpel. Blijf je resultaten analyseren, blijf experimenteren en blijf je resultaten met elkaar vergelijken. Uiteindelijk zal je dan tot een juiste conversiestrategie komen. Onthoud hierbij wel dat dit een traject is voor de lange termijn!

Extra tip van ons, contactformulier

Het opnemen van contact is het laatste wat jouw doelgroep gaat ondernemen. Hierna heb je de gegevens en liggen de touwtjes in jouw handen. Tot die tijd moet je ervoor zorgen dat zij ook daadwerkelijk contact opnemen. Hoe je dit doet? Een goed contactformulier. Maak deze duidelijk en kort. Zo is de drempel zo laag mogelijk. Wil je hier meer over weten, lees dan onze blog waarin wij precies uit leggen hoe je door middel van een contactformulier een hogere conversie bereikt.