Op welk tijdstip post je op Social Media?


Laatste bewerkt op: donderdag 20 december 2018

We hebben wat moois voor je. Op welk tijdstip heb je de meeste kans op succes als je iets post op Social Media? Interessant om te weten, toch?!  Natuurlijk gaat het om de content, maar ook het tijdstip speelt zeker een rol.

Om je op weg te helpen, hebben we hieronder wat richtlijnen. In dit artikel staan de tijdstippen waarop je de meeste mensen kunt bereiken en daardoor de beste interactie kan creëren. Daarbij willen we wel graag opmerken dat dit geen garantie voor succes is. Uiteraard moet de gedeelde content ook van hoogwaardige kwaliteit zijn. Bovendien speelt ook een rol voor wie je post, maar globaal gezien heb je in elk geval wat houvast met onderstaande tijden.

Facebook

Facebook is momenteel nog steeds het belangrijkste en grootste Social Media kanaal. Uit onderzoek is gebleken dat de meeste mensen op donderdag en vrijdagmiddag van 13:00 tot 16:00 uur actief zijn op Facebook. Het is daarom aan te raden om op deze tijdstippen een post te plaatsen.

Twitter

Twitter is een uniek soort kanaal, mede doordat dit medium veelal gebruikt wordt als nieuwsfeed. Dit betekent dat veel mensen regelmatig actief zijn in grote tijdsvakken. Van maandag tot vrijdag zijn veel mensen tussen 12:00 en 18:00 uur actief. Het piekpunt ligt daarbij op de woensdagmiddag tussen 17:00 en 18:00 uur.

Instagram

Bij Instagram zijn de maandag en dinsdag erg populair. Dat komt voornamelijk doordat men dan op Instagram gaat kijken hoe het weekend van andere mensen is geweest. Het is daarom aan te raden om een Instagram post op maandag- of dinsdagmiddag tussen 15:00 en 17:00 uur te plaatsen. Ook hierbij geldt weer een maar: richt je je op 13 tot 16 jarigen, dan is ’s avonds tussen 8 en 9 weer heel interessant.

Pinterest

Pinterest is eigenlijk de uitzondering in dit rijtje. Het is namelijk bij Pinterest aan te raden om een post in het weekend te plaatsen. Bij voorkeur op een zaterdagochtend tussen 08:00 en 11:00 uur. Op dit tijdstip gebruiken veel mensen Pinterest als inspiratiebron.

Tijdzones

Een ander belangrijk punt waar rekening mee gehouden dient te worden, zijn de tijdzones. Dat geldt met name voor bedrijven die internationaal actief zijn. Om dit zo optimaal mogelijk te benutten, is het raadzaam om hier meerdere tests voor uit te voeren. Het is bijvoorbeeld van belang om na te gaan of de meeste volgers uit bijvoorbeeld Amerika of uit bijvoorbeeld Azië komen. Als dat duidelijk in beeld is, kan, rekening houdend met de tijdzones, het juiste tijdstip bepaald worden.

Zoals we al eerder aangaven, is het niet alleen het tijdstip dat een rol speelt. Het begint allemaal bij kwalitatief hoogwaardige content, maar ook kan de sector waarvoor je iets plaatst van belang zijn. En wat voor jouw specifieke kanaal het beste werkt is uiteraard testen met verschillende tijdstippen. Wellicht kom je dan voor jouw doelgroep op hele afwijkende tijdstippen uit.