Hoe test je de snelheid van je website? En hoe kan je deze verbeteren?


Laatste bewerkt op: maandag 25 november 2019

Google kijkt naar verschillende factoren wanneer zij bepalen op welke positie jouw website komt te staan. Google heeft als uitgangspunt om de beste websites aan de zoekers te tonen.

De kwaliteit en snelheid van jouw website zijn criteria waarnaar gekeken wordt. Ga je een website laten maken? Zorg er dan altijd voor dat je een snelle website hebt. Waarom? Dat lees je in dit blog.

Waar we het over gaan hebben:

    snelheid website

    Het belang van een snelle website

    Een snelle website is natuurlijk fijn voor de gebruiker. Geen lange laadtijden, gewoon een website zonder irritaties. 

    Een snelle website doet echter nog veel meer dan dat. Zojuist al het puntje online vindbaarheid aangestipt, maar er zijn nog meer redenen!

    Invloed op online vindbaarheid

    We hebben het er net al over gehad. Google houdt van snelle websites. Dit is eigenlijk heel logisch. De online wereld is enorm. Als consument heb je veel keuze waardoor je snel keurt. Is de website te sloom, dan haak je af en kies je net zo makkelijk voor de volgende website. Jouw concurrent gaat er dan met je potentiële klant vandaar, omdat jouw website te langzaam is. Zonde toch?

    Wist je dat de actie die hierboven geschreven is nog veel meer invloed heeft dan alleen je klant kwijtraken. Als jouw website structureel weg geklikt (bouncepercentage) wordt en vervangen door website nummer 2, dan ruilt Google de website om in de ranking. Op positie twee klikken nu eenmaal minder mensen dan op nummer 1 en zo zak je steeds verder weg.

    wati is SEO

    Professionele website

    Naast het feit dat het op online marketing gebied veel goeds doet voor je website heeft het ook veel waarde voor jou als bedrijf. Een snelle goedlopende website oogt professioneel en betrouwbaar. Dit is vooral belangrijk als je verwacht dat een bezoeker een actie uitvoert, met name een betaling.

    Vooral op een website met drukke bezoekerstijden is een snelle website alleen maar van groter belang.

    Tip van onze User Experience specialist

    Een trage webshop kan als onbetrouwbaar worden bestempeld en ervoor zorgen dat een bezoeker geen transactie durft te maken.

    Snelheid op mobiele pagina is nog belangrijker

    Websites voor mobiele telefoons worden steeds meer gebruikt en daarom steeds belangrijker. Zoekt jouw doelgroep ook op mobiel, zorg er voor dat de website hiervoor gebouwd is. De regels zijn voor mobiel namelijk strenger dan voor desktop. Een voorbeeld hiervan is het zo klein mogelijk maken van afbeeldingen. Wat je precies kunt doen om je (mobiele) website zo snel mogelijk te krijgen lees je is hoofdstuk 2.

    laadsnelheid mobiel is belangrijk

    Wat is een goede laadtijd website?

    Twee seconden laadtijd is het maximum is. Sneller is natuurlijk altijd beter. Als het langer duurt dan twee seconden duurt voordat je site geladen is, dan loop je bezoekers én klanten mis. Hierover meer in het volgende hoofdstuk

    Hoe test je de snelheid van een website?

    Door middel van een laadsnelheid test kom je erachter of je website een te hoge laadtijd heeft en wat de oorzaak ervan is. Er zijn drie gratis tools waarmee je dit heel handig kunt testen:

    ● Pingdom

    ● Google PageSpeed Insights Test

    ● GTmetrix

    Pingdom

    Pingdom is een van de meest bekende tools om de laadtijd te testen. Hiermee kun je onder meer de laadtijd van je website testen op basis van meerdere, wereldwijde locaties. Dit is superhandig, want als je een Engelstalige website hebt, kom je te weten hoe snel deze laadt in Engeland of de Verenigde Staten. Verder kun je de snelheid ook vergelijken met andere, eerder geteste websites. Het testrapport geeft weer of je pagina’s sneller of langzamer zijn dan die van andere websites. Ook kom je te weten welke pagina’s van je website een te hoge laadtijd hebben.

    Google PageSpeed Insights Test

    Google PageSpeed Insights Test is een andere populaire tool. Hiermee voer je alleen je website in en binnen een paar seconden heb je een inzicht in de snelheid en de snelheidsproblemen van je website. Google PageSpeed Insights Test geeft de laadtijd weer per device. Je weet dus hoe snel je website laadt op een desktop en een mobiel apparaat. Ook geeft Google aan op welke manieren je de snelheid zou kunnen verbeteren.

    GTmetrix

    GTmetrix is een andere, zeer handige, snelheidstest. Deze tool controleert je website aan de hand van de vijftig richtlijnen die gehanteerd worden door Google PageSpeed Insights en Yahoos YSlow. Dit geeft je weer verschillende inzichten en oplossingen voor snelheidsproblemen. Vergeleken met de eerdere genoemde tools, geeft GTmetrix de beste oplossingen voor een te hoge laadtijd.

    10 tips om de snelheid te verbeteren

    Een aantal van de suggesties die de snelheidstesten geven, hebben vaak te maken met het optimaliseren van je afbeeldingen, het toepassen van compressie, minimaliseren van CSS, HTML of Javascrips en het gebruiken van browser caching.

    1. Laad de website van boven naar onder

    Zorg er altijd voor dat het bovenste deel van de pagina als eerste geladen wordt. Dit is het deel van de pagina die de bezoeker als eerste zal zien. Bij het coderen van de website kan je hier rekening mee houden. Je suggereert door deze truc dat je website sneller laadt dan eigenlijk het geval is. De bezoeker ziet niet dat de onderkant nog niet geladen is, omdat zij nog naar de wel geladen bovenkant kijken.

    2. Javascript onder de HTML bestanden plaatsen

    Het javascript zorg ervoor dat je een interactieve webpagina hebt. Het nadeel hiervan is dat je extra laadtijd hebt. Het is daarom te adviseren om de javascript onder de HTML de plaatsen.  Je lay-out laadt daardoor sneller waardoor het weer lijkt alsof de pagina sneller geladen is.

    3. Bestanden comprimeren

    Het comprimeren van bestanden zorgt ervoor dat de bestanden kleiner worden en daardoor wordt de website sneller geladen. Het nadeel hiervan is dat een oude langzame server dit niet aankan en zo overbelast raakt. Je zal dan het tegenovergestelde effect bereiken.

    bestanden verkleinen

    4. WordPress sneller maken

    Als je WordPress gebruikt, kan je veel snelheidsproblemen al eenvoudig oplossen met plugins. Voor heel veel gebruikers is dit een stuk eenvoudiger dan de problemen pagina per pagina op te lossen. Door plugins toe te voegen, zijn de snelheidsproblemen natuurlijk niet voor altijd opgelost. Het is dan ook noodzakelijk dat je regelmatig een snelheidstest uitvoert.

    5. Caching plugins installeren

    WP Fastest Cache zorgt ervoor dat je pagina’s niet steeds geladen hoeven te worden. Deze plugin maakt gebruik van mod rewrite. Hiermee worden statische HTML pagina’s gecreëerd. Deze gratis plugin verlaagt de laadtijd van je website drastisch.

    6. Een CDN gebruiken

    Ook al hoor je niet veel over CDN’s, toch zijn deze van belang. Een groot deel van het webverkeer verloopt via CDN-servers. Het doel van een CDN, Content Delivery Network, is om de webinhoud snel en efficiënt weer te geven. Uitval of opstopping van een van de netwerken binnen internet, zorgt al direct voor een vertraging. Een CDN zorgt ervoor dat het verkeer altijd is geoptimaliseerd en webinhoud goed wordt weergegeven. Heel veel caching plugins, zoals de plugin WP Fastest Cache, beschikken ook over de eigenschappen van een CDN.

    7. De reactietijd van de server

    De server speelt een belangrijke rol wanneer het gaat op de snelheid van de mobiele website. De tijd die de server nodig heeft de content te laten zien wordt ook wel “wachttijd” of “time to first byte” genoemd. Het is aan te raden de wachttijd onder de 200 milliseconden te houden. Kies voor een webhosting met een snelle processor en SSD-schijf. Een webshosting gericht op WordPress zal in de meeste gevallen tijdwinst opleveren.

    8. Vermijd doorverwijzingen

    Hiermee worden de instructies bedoeld waardoor je automatisch naar een andere locatie wordt verplaatst. Je hoeft als gebruiker dus nergens op te klikken, je belandt automatisch op een andere pagina.  De meest voorkomende doorverwijzing is  de ‘’301’’. Deze omleiding wordt gebruikt om je van een oude of niet bestaande pagina naar een nieuwe webpagina de sturen. Deze omleidingen kosten tijd en hebben daarom negatieve gevolgen op de laadsnelheid. Tools als ‘’redirect mapper’’ geven je inzicht in de hoeveelheid omleidingen die je website bevat.

    doorverwijzen op de website

    9. Afbeeldingen optimaliseren

    Een van de veelvoorkomende suggesties die snelheidstesten geven, is om je afbeeldingen te optimaliseren. De grootte van je afbeeldingen heeft veel invloed op de laadtijd van je website. Met de handige plugin Regenerate Thumbnails is het mogelijk om de afbeeldingen aan te passen. Je kunt deze plugin installeren, gebruiken en dan weer van je site verwijderen. Een andere plugin is EWWW Image Optimizer. Deze gratis plugin verwijdert onnodige data van afbeeldingen als je ze upload en kleiner maakt.

    10. Langzame en onnodige plug-ins verwijderen

    Als je al enige tijd een WordPress website hebt, dan is de kans groot dat je de afgelopen maanden of jaren al heel veel plugins hebt geïnstalleerd die je niet langer gebruikt. Deze plug-ins zorgen ervoor dat je website langzamer wordt. Verwijder dan ook de plugins die je al lang niet meer gebruikt.

    Heb jij een grote website met veel plug-ins? Heb je er dan wel eens aan gedacht aan een Plug-in Organizer? Lees snel verder.

    Extra tip: de Plugin Organizer

    Van ons een extra tip wanneer je echt serieus aan de slag wilt met de snelheid van jouw website. Dit is niet iets voor elke website, enkel voor grote websites met veel plug-ins.

    Wat is een plugin

    Het opbouwen van een website is een ingewikkeld proces. Het wordt het duidelijkst als je de website inbeeld als een blanco vel papier. Om de website vorm te geven heb je een design nodig. Hierdoor krijgt het vel papier een vorm en kleur. Met een design alleen kom je er niet, want de website heeft bepaalde functies nodig. Denk hierbij aan knoppen waar je op kunt klikken, contactformulieren enz. Deze functionaliteiten dienen als bouwstenen voor jouw website en zorgen ervoor dat de design een dynamisch systeem wordt. In de webdesign wereld noemen we deze bouwstenen ‘plugins’. Elke plugin heeft zijn eigen functie op de website. Je kunt je wel voorstellen dat een plugin veel ruimte vraagt van de website. Het is daarom noodzakelijk dat de plugins met zorg worden uitgezocht en gebruikt. Hoe dit in zijn werking gaat leggen wij in dit artikel aan je uit.

    Wat is een plugin

    Valkuilen van een plugin

    Zoals net al genoemd vraagt een plugin veel ruimte op de website en ruimte kost snelheid. Nu is snelheid een ontzettend belangrijk aspect van de website om de volgende twee redenen.

    Allereerst zorgt een snelle website ervoor dat je bezoeker zonder irritaties jouw website kan bezoeken. Dit is het makkelijkst te begrijpen wanneer je kijkt naar je eigen internetgebruik. Vaak begin je op een zoekmachine als Google en krijg je een aantal zoekresultaten te zien. Je klikt er eentje aan waarvan jij het vermoeden hebt dat deze website over de benodigde informatie beschikt. Deze keuze wordt vaak zonder doordachte reden gemaakt. Wanneer je lang moet wachten voordat de website opent klik je deze alweer weg en probeer je een andere website die wel snel laadt. Kortom, jouw website is afgekeurd zonder dat de bezoeker de website heeft kunnen zien. Dit is natuurlijk zonde.

    De tweede reden heeft veel te maken met de vorige. Google weet namelijk dat de bezoekers niet van langzame websites houden. Om de Google gebruikers zo goed mogelijk te helpen houden zij zelf al rekening met de laadsnelheid. Een langzame website zal niet hoog scoren in de ranking van Google. En wanneer je niet op de eerste pagina staat, zal je ook weinig bezoekers krijgen.

    Wat doet Plugin Organizer?

    Een website bestaat uit verschillende pagina’s. Zo heb je vaak minimaal een homepagina, contactenpagina en een informatiepagina. De plugins die je gebruikt voor de website worden automatisch op elke website pagina ingeladen. Het ligt er dan maar net aan hoe de pagina wordt vormgegeven of deze plugin wel of niet zichtbaar wordt op de webpagina. Achter de schermen wordt de plugin dus wel gelezen ondanks het feit dat de plugin niet nodig is. Het lezen hiervan neemt tijd in beslag. Dit is niet nodig, want een plugin voor een contactenformulier heb je niet nodig op de homepagina, maar alleen op de contactenpagina.

    De oplossing hiervoor is de “Plugin Organizer”. Hiermee heb jij de controle over welke plugins op welke pagina’s worden ingeladen. Zo voorkom je dat jouw website onnodig trager wordt door informatie die wel wordt ingeladen, maar niet wordt getoond

    Plugin Organizer

    Ook een snellere website?

    Neem contact op