Je bounce rate verlagen met WordPress

Geplaatst op: vrijdag 30 oktober 2015
Laatste bewerkt op: zaterdag 5 maart 2016

Hoe ga je ervoor zorgen dat de bezoeker van je WordPress website langer blijft en meerdere pagina’s bezoekt. Verlaag je bounce rate!

Wat is bounce rate?

Om te weten hoe je de bounce rate van je WordPress website verlaagt is het wel prettig om te weten wat een bounce rate precies is. Volgens Google Analytics is het dit: het percentage van één paginasessies. Met andere woorden: sessies waarbij de bezoeker alleen de landingspagina bezoekt en verder passief op deze pagina blijft.

Gemiddeld kun je uitgaan van een bounce rate van 45%, maar dit verschilt per soort website (blog, portal of webshop). Globaal kun je ervan uitgaan dat als je website een bounce rate heeft van boven de 70%er iets grondig mis is. De vraag is natuurlijk, hoe verlaag je de bounce rate van je WordPress site. Waarom alleen voor WordPress? Natuurlijk staan er ook algemene tips tussen, maar bij sommige tips verwijzen we naar WordPress die hiervoor een aantal handige plugins heeft.

1. Optimaliseer de laadtijd van je website

Dit is zo ongelofelijk belangrijk! Bezoekers hebben geen geduld en willen dat je pagina snel laadt. Doet die dat niet, dan zijn ze weg. Via de PageSpeed pagina van Google kun je checken of jouw site snel genoeg is. Voor WordPress websites maken we bij Red Melon gebruik van de plugin WP Total Cache. Wat gebeurt er? De prestatie van je server verbetert en de downloadtijd vermindert. Je paginasnelheid stijgt en je bounce rate daalt.

2. Comprimeer je afbeeldingen

Meteen downloaden voor je WordPress site: WP Smush. WP Smush stript verborgen, omvangrijke informatie van je foto’s. Het vermindert de bestandsgrootte zonder verlies van kwaliteit. Hoe sneller je site wordt geladen, hoe prettiger Google en andere zoekmachines het vinden.

3. Vermijd popups

Hier kunnen we kort over zijn. 70% van alle bezoekers vindt popups irritant.

4. Slecht Design wordt minder getolereerd

Hoe een website eruit ziet heeft direct invloed op hoe bezoekers naar het bedrijf kijken. Een design waaraan je kunt zien dat er al jaren niets is gedaan aan een website geeft je geen goed gevoel. Een slecht design tast het vertrouwen van het bedrijf aan. Geen vertrouwen betekent dat de bezoeker niet eens de moeite neemt om te beginnen met lezen en dus een hoge bounce rate.

5. Maak een overtuigende call-to-action

Even twee cijfers om over na te denken: 70% van websites van middelgrote bedrijven hebben geen call-to-action. Dit betekent een hoge bounce rate en een lage conversie. 47% van alle websites heeft een call-to-action die binnen drie seconden wordt opgemerkt door bezoekers.

6. Zorg voor een heldere navigatie

Kijk eens naar jezelf als je op zoek bent naar iets op een website en je kunt het niet vinden. Bezoekers zijn ongeduldig en als ze niet snel kunnen vinden wat ze zoeken, verlaten ze je website.

7. Verbeter interne links

Zoals we al schreven wordt de bounce rate veroorzaakt doordat de bezoeker niet verder klikt op je website. Zorg er dus voor dat er voldoende te klikken valt. Hoe? Door interne links op te nemen in je tekst. Hier een voorbeeld: bekijk onze uitgebreidere WordPress pagina.

8. Verbeter de gebruikerservaring

Gebruikerservaring of User Experience (UX) kan door middel van een tweetal punten verbeterd worden:

  • Leesbare content. Goede content hoeft nog niet leesbaar te zijn. Als de tekst nauwelijks is opgemaakt zonder alinea’s en/of foto’s tussendoor, dan oogt deze als gortdroog. De bezoeker zal worden afgeschrikt door de hoeveelheid tekst en je website meteen verlaten. Zorg dus voor korte alinea’s afgewisseld met veel witruimtes, kopteksten, bulletpoints en lijsten.
  • Mobiel geschikt. Als je website nog steeds niet is geoptimaliseerd voor mobiel gebruik onderneem dan vandaag nog actie. Bezoekers eisen tegenwoordig dat je website geschikt is voor mobiel en hebben geen zin meer om met duim en wijsvinger je pagina te vergroten. Dit kost teveel moeite en dus vertrekken ze weer.