Hoe schrijf je een SEO-proof gastblog


Laatste bewerkt op: donderdag 6 december 2018

Elk SEO bureau zal jou aanraden om aan linkbuilding te doen. Hierbij plaats je een link naar jouw website op een website van een ander. Hoe vaker jouw website op externe websites genoemd wordt, hoe belangrijker Google jouw website vindt.

Linkruil of blogruil

Nu kan je een link plaatsen op 2 manieren doen. De eerste is een losse link plaatsen op een daarvoor bestemde linkpartner pagina. Hierbij staat jouw link in een lange lijst aan andere linkjes. Nu werkt dit steeds minder goed aangezien Google in context gaat denken. Wanneer een link tussen tekst staat zal Google jouw link meer waarderen en linken aan alle content die hieromheen geplaats is. Je link wordt dus meer waard. Dit is dan ook direct de tweede manier om een link op een externe website te plaatsen, een gastblog. Een bijkomend voordeel is dat er nieuwe pagina gemaakt wordt per blog. Jouw linkjes zijn dus de enige op die pagina, waardoor alle linkwaarde naar jouw website gaat. Wanneer jouw link, zoals optie 1, in een lijstje met 20 andere staat zal de linkwaarde verdeeld worden over al die websites. Kortom, het plaatsen van een blog is veel effectiever dan het plaatsen van een losse link.

Waaraan voldoet een SEO-proof blog?

Onderwerp

Ik kan je alvast gerust stellen want het schrijven van een gastblog is helemaal niet zo ingewikkeld als het klinkt. Je begint altijd met het onderwerp. Waar ga je over schrijven? Om zoveel mogelijk SEO resultaat te behalen kijk je naar de keywords. Kies een keywords uit waarvan jij wilt dat de positie gaat stijgen. Hieromheen kan je via Google Adwords onderzoek doen of er andere relevante keywords bijpassen. In de meeste gevallen mag je namelijk twee links per blog toevoegen. Noteer deze twee zoekwoorden en je weet welke richting jij op moet gaan met het schrijven van je blog.

Praktische voorwaardes

Er worden vaak eisen gesteld voor het plaatsen van een blog. Om de meeste van te voren te vangen moet een artikel aan de volgende punten voldoen:

  • Het artikel moet dus uniek De tekst mag niet letterlijk ergens anders gebruikt worden.
  • Zorg dat de lengte van het artikel lang genoeg is. Google neemt als het ware een artikel pas serieus bij minimaal 300 woorden.
  • Het artikel mag niet het product van jouw website niet verkopen. Je moet het artikel objectief en informatief schrijven.
  • Vaak word er een bijpassende (rechten vrije!) foto

Schrijven maar!

Het plaatsen van een blog hoeft niet iets eenmaligs te zijn. Hoe meer blogs er geplaats worden, hoe beter de online vindbaarheid van jouw website wordt. Wanneer je eenmaal het trucje doorhebt zal je zien dat een blog schrijven helemaal niet zo veel tijd in beslag hoeft te nemen.