Brand loyalty, hoe bind je klanten aan je merk?


Laatste bewerkt op: dinsdag 11 december 2018

De online wereld is snel, laagdrempelig en er is ontzettend veel aanbod. Kortom, genoeg vissen in de vijver. Ideaal als internetgebruiker, want je kan eenvoudig de goedkoopste of dichtstbijzijnde partij opzoeken. Hoe ga jij ervoor zorgen dat jij eruit springt en vooral hoe houd je deze klanten vast als je eenmaal beet hebt? Voordat ik dieper op de brand loyalty in kan gaan is het bespreken van het traject voorafgaand belangrijk; klanten naar de website krijgen en aanzetten tot een actie.

Online gevonden worden

Wanneer je klanten aan je bedrijf gaat binden moet je ze eerst op de website krijgen. Dit doe je door middel van een goede SEO strategie. Zorg dat je de relevante zoekwoorden onderzoekt en verwerkt in de website. Door de combinatie van linkbuilding en website optimalisatie zorg je ervoor dat jouw website beter presteert. Ook onderstaande aspecten helpen bij het trekken van nieuwe website bezoekers.

Website Bezoekers overtuigen

Stap één is gezet, het naar je website lokken van de doelgroep. Hier ontstaat de volgende uitdaging, het overtuigen van de doelgroep. Je wilt echter dat zij een bepaalde actie ondernemen zoals kopen, bellen, mailen enz. Onderstaande blogs vertellen je meer over hoe je dit het beste kunt aanpakken.

Klanten binden met brand loyaly

Zoals je misschien wel merkt vergt het krijgen van klanten al ontzettend veel aandacht en tijd. Het is zonde om al dit werk verloren te laten gaan en niks met klantenbinding te doen. Wat kan je doen op de interesse van de klant te behouden en ervoor te zorgen dat zij terug komen bij jouw in plaats van bij de concurrent?

Loyalty program

Wat is een loyalty program? Hierbij creëer je een manier waarop de klant een reden heeft om bij jou terug te komen. Dit kan iets simpels zijn zoals een spaaractie. Bij zoveel spaar punten krijg je korting of gratis producten. Houd een loyalty program digitaal. Ondersteun dit met mail, sociale media, marketing uitingen, promoties op website enz. Een bijkomend voordeel is het aanvragen van contactgegevens. Bied hen een speciaal aanbod aan, houd ze op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen of acties. Wees niet bang om eens iets anders te doen dan het gebruikelijke. Je wilt niet een van die tientallen mailtjes worden met een speciale aanbieding die vervolgens ongelezen in de prullenbak van de mailbox belandt. Durf creatief te zijn! Alleen zo blijf je in het geheugen van de klant rondhangen.

Durf creatief te zijn! Alleen zo blijf je in het geheugen van de klant rondhangen.

 Zoek persoonlijk contact

Klanten willen het gevoel hebben dat er een persoon achter het bedrijf zit en geen robot. Standaard mailtjes werken niet. Probeer waar mogelijk een klant persoonlijk te benaderen. Dit is voor kleinere bedrijven eenvoudiger dan bijvoorbeeld een grote webshop. Wanneer kan je persoonlijk contact opnemen? Denk aan verjaardagen of feedback vragen na aankoop.

Merk ambassadeurs

Merk ambassadeurs zijn klanten die je gebruikt om jouw product te pormoten. Dit kan op verschillende manieren zoals feedback geven, testen, demonstreren enz. Dit kan door middel van blogs, vlogs, reviews, artikelen of sociale media. Vaak zijn ambassadeurs mensen die midden in de maatschappij staan. Potentiële klanten kunnen zich makkelijk spiegelen aan deze personen.

Omgaan met feedback

Sociale media en andere feedback websites zijn een perfecte manier op persoonlijk contact op te nemen. Wanneer klanten feedback geven, met name negatieve feedback, krijg je de kans om deze persoonlijk op te lossen. Dit is niet alleen goed voor de klantbinding met desbetreffend persoon, maar andere zien jouw reactie ook. Zij zien jouw bedrijf als een betrokken organisatie die klaar staat voor de klanten.

Social media

Het is al een aantal keer voorbij gekomen, maar social media is een perfect platform om brand loyalty op te bouwen. Zorg dat mensen het bedrijf als persoon zien, met een karakter, leuke berichten en reacties. Het is een goede plek om een beeld neer te zetten van de gewenste identiteit van het bedrijf.