Stappenplan, Hoe bind je klanten aan jouw online merk en website?


Laatste bewerkt op: maandag 17 februari 2020

Klantenbinding kennen we allemaal uit de offline wereld, maar ook online is het belangrijk. De online wereld is snel, laagdrempelig en er is ontzettend veel aanbod. Kortom, genoeg vissen in de vijver. Ideaal als internetgebruiker, want je kan eenvoudig de goedkoopste of dichtstbijzijnde partij opzoeken.

Hoe ga jij ervoor zorgen dat jij eruit springt en vooral hoe houd je deze klanten vast als je eenmaal beet hebt?

Waar we het over gaan hebben:

    brand loyalty

    Wat is klantenbinding in de online wereld?

    Om te weten waarom klantenbinding zo belangrijk is en hoe je dit kunt toepassen ,moeten we eerst vaststellen wat het eigenlijk is.

    Wat betekent klantenbinding precies in de online wereld?

    Betekenis online klantenbinding

    Klantenbinding of brand loyalty is de online strategie om de huidige klanten aan jouw online merk te binden. Door in te haken op de vraag van de klant zal de loyaliteit ontstaan, met als doel het aanzetten tot een gewenste actie. In veel online gevallen zal dit contact opnemen of een online betaling zijn.

    wat is klantenbinding

    Waarom klantenbinding?

    Waarom is klantenbindingbelangrijk? Zoals eerder al vermeld, je bent online niet de enige. De internetgebruikers hebben keuze genoeg en voor jou tien andere. Je kunt eindeloos veel tijd kwijt zijn aan nieuwe klanten werven door middel van advertenties en SEO, maar vergeet geen aandacht te besteden aan de klanten die je al binnen hebt. Mensen kiezen nou eenmaal liever voor de makkelijkste weg en als jij dat bent…

    Stappenplan, hoe klantenbinding online toepassen?

    Klanten binden is niet met één simpele truc te bereiken. Het is een combinatie van verschillende factoren die het uiteindelijke gevoel bij de klant teweegbrengt. Door de volgende vier stappen te doorlopen vergroot je de kans dat de klant zich aan jouw merk gaat binden.

    Stap 1, Online gevonden worden

    Misschien meer een stap voordat je kan beginnen aan het binden van je klanten, bezoekers werven. Zonder bezoekers, geen klanten.

    Het is eigenlijk heel simpel. Eerste klanten vinden dan binden.

    Zelf doen of uitbesteden

    Eigenlijk heb je hier twee keuzen is; zelf aan de slag gaan of dit uitbesteden aan een SEO specialist. Veel mensen onderschatten die hoeveelheid tijd en kennis die hiervoor nodig is.

    Hoe begin je een goede SEO strategie. Zorg dat je de relevante zoekwoorden onderzoekt en verwerkt in de website. Door de combinatie van linkbuilding en website optimalisatie zorg je ervoor dat jouw website beter presteert. Wil jij de eerste stappen zetten naar een vindbare website?

    seo zelf doen of uitbesteden

    Stap 2, Vergroot het vertrouwen in jouw website

    Vooral bij webshops, waar een transactie verwacht wordt van de klant, is vertrouwen enorm belangrijk.

    Heeft de bezoeker enige vorm van wantrouwen, dan gaat de actie niet door.

    Genoeg online concurrentie om te kiezen, dus jouw bezoekers kiezen zo de volgende website in Google. Hoe wek jij dit vertrouwen op?

    Testimonials van klanten

    Een flinke open deur, maar nog te vaak komen we websites en webshops tegen die niet laten weten of hun klanten tevreden zijn. Hoe moet een onwetende klant er dan achter komen of dit de website is van een bedrijf die zijn zaken goed voor elkaar heeft. Door zelf het risico maar te nemen? Natuurlijk niet. Vraag je klanten of ze een testimonial willen schrijven. En dan plaats je het redelijk prominent op de website.

    Testimonials klanten

    Logo’s van klanten

    Nog een open deur, maar ook hier komen we nog teveel websites tegen zonder logo’s van klanten. Laat zien voor wie je werkt of gewerkt hebt. Een van de belangrijkste zaken om geloofwaardigheid aan je website toe te voegen. Wat zegt het over jou als een van je klanten Coca Cola is, precies: heel veel. Als Coca Cola het aandurft om met jou in zee te gaan, dan zal dit ook moeten gelden voor heel veel andere bedrijven.

    Bloggen

    Ga vandaag nog bloggen en word een autoriteit op jouw vakgebied. Makkelijk bloggen kan met WordPress, dus dat is geen excuus.

    Zorg voor goede content die de lezer wijzer maakt en je staat al 1-0 voor! Laat zien dat je verstand hebt van de materie waar je bezoeker op zoek naar is en deze zal, als de content van goede kwaliteit is, je al meer vertrouwen dan concurrenten die het niet laten zien.

    Awards of keurmerken

    Deze is vooral handig voor bedrijven met een WooCommerce webshop: zorg ervoor dat je webshop in aanmerking komt voor een keurmerk. Een keurmerk geeft de bezoeker vertrouwen dat het wel goedkomt met zijn geld en bestelling.

    Voor corporate websites geldt dat een award veel zegt over de kwaliteiten van het bedrijf en laat dat dan ook zien op de website.

    Tip van onze content specialist:

    Durf creatief te zijn! Alleen zo blijf je in het geheugen van de klant rondhangen.

    Laat je team zien

    Koop je liever van een bedrijf waarbij op de website niet duidelijk is wie er achter schuilgaat, of koop je liever bij een bedrijf waarbij je de foto’s van alle teamleden kunt zien?

    Juist. Dat laatste. Je klanten willen zien wie er voor hun aan het werk is. Laat bij de foto’s van elk teamlid niet alleen zijn naam zijn, maar ook wat achtergrondinfo, zodat je specifieke eigenschappen of specialismen kunt showen aan je bezoeker.

    Check je spelling

    Natuurlijk lezen we zelf ook wel eens ergens over heen, maar slecht lopende zinnen en hele erge grammaticale fouten moet je er echt uitfilteren. En dit heeft alles te maken met geloofwaardigheid. Communiceren gebeurt via taal fouten in de tekst betekent een deuk in het vertrouwen.

    Zorg er ook voor dat de zinnen prettig lezen. Geen lappen tekst, maar korte stukken informatie. Dit helpt deze lezer eenvoudiger door het stuk te komen en biedt hen de mogelijkheid onderwerpen te filteren.

    Hoeveel mensen bereik je

    Laat op je eigen website zien hoeveel mensen je bedrijf volgen op Facebook, via Twitter of Instagram. Of hoeveel geïnteresseerden zich inmiddels hebben ingeschreven op je nieuwsbrief.

    Als je al wat aantallen hebt, dan vergroot dit zeker je geloofwaardigheid en vertrouwen in jouw product. Als je nog niet zoveel mensen weet te bereiken, dan plaats je een blogbericht op LinkedIn onder je eigen naam. Daarbij zet je: ontvang net als honderden anderen wekelijks gratis tips. Mensen zijn van nature sociaal ingesteld en kuddedieren, dus als honderden anderen deze tips al ontvangen, dan wil je toch niet achterblijven.

    Stap 3, Website bezoekers overtuigen

    De eerste stappen zijn voltooid, het naar je website lokken van de doelgroep en het vertrouwen opwekken dat jouw website iets te bieden heeft.

    Hier ontstaat de volgende uitdaging, het overtuigen van de doelgroep. Je wilt echter dat zij een bepaalde actie ondernemen zoals kopen, bellen, mailen enz.

    Een aantal tips om de bezoeker te overtuigen:

    Vertel een goed verhaal in je blogartikelen

    Gelukkig zijn er een aantal manieren waarop je de gebruikerservaring op je WordPress site kunt verbeteren. Denk ten eerste goed na over welk soort blogartikelen je graag wilt schrijven. Het bloggedeelte is meestal een van de populairste gedeeltes van een website.

    Om meer bezoekersaantallen te trekken is het essentieel dat je hierin een goed verhaal vertelt met interessante artikelen. Daarmee zorg je ervoor dat jouw bedrijf goed uit de verf komt. Bovendien maak je ook nog eens veel beter contact met huidige en potentiële klanten.

    Vertel een goed verhaal in je blogartikelen

    Schrijf heldere, leesbare artikelen

    Interessant is het feit dat er verschillende onderzoeken zijn uitgevoerd naar de leesgewoonten van bezoekers wanneer het gaat om blogs. Het leverde een aantal interessante resultaten op. Onderzoekersbureau Nielsen toonde aan dat 75 procent van de bezoekers blogs scant in plaats van ze woord voor woord te lezen. Met deze informatie kun je als bedrijf prima aan de slag.

    Je kunt er voordeel uit halen door je blogs  goed leesbaar te maken. Gebruik daarvoor korte paragrafen, opsommingstekens, subkopjes en niet te vergeten mooie afbeeldingen. Dit alles zorgt ervoor dat de tekst simpel, leesbaar en interessant is. Zorg er voor dat je blogartikelen zowel op de gewone computer als op de mobiele telefoon goed leesbaar zijn.

    Ga voor simpel en snel navigeren

    Enkele hoofdpunten waar je altijd op moet letten wanneer je een website aan het bouwen bent:

    • Zorg voor een snelle laadtijd. Hoe trager de site, hoe sneller bezoekers naar de concurrent gaan.
    • Creëer een simpele navigatie. Op die manier kunnen bezoekers precies vinden waar ze naar op zoek zijn.
    • Plaats contact informatie duidelijk op de website.
    • In minimaal aantal kliks naar de call-to-action.
    • Houd het simpel.

    Huur een WordPress expert in

    Waarschijnlijk heb je ook een bedrijfslogo. Verbind deze met de hoofdpagina, om de navigatie op je site te verbeteren. Ben je zelf niet in staat om de perfecte WordPress website te laten maken?

    Roep dan de hulp in van een echte designer of WordPress expert. Daarmee boek je gegarandeerd succes!

    Stap 4, Klanten binden met brand loyalty

    Zoals je misschien wel merkt vergt het krijgen van klanten al ontzettend veel aandacht en tijd. Het is zonde om al dit werk verloren te laten gaan en niks met klantenbinding te doen.

    Wat kan je doen op de interesse van de klant te behouden en ervoor te zorgen dat zij terug komen bij jouw in plaats van bij de concurrent?

    Loyalty program

    Wat is een loyalty program? Hierbij creëer je een manier waarop de klant een reden heeft om bij jou terug te komen. Dit kan iets simpels zijn zoals een spaaractie. Bij zoveel spaar punten krijg je korting of gratis producten.

    Houd een loyalty program digitaal. Ondersteun dit met mail, sociale media, marketing uitingen, promoties op website enz. Een bijkomend voordeel is het aanvragen van contactgegevens. Bied hen een speciaal aanbod aan, houd ze op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen of acties.

    Wees niet bang om eens iets anders te doen dan het gebruikelijke. Je wilt niet een van die tientallen mailtjes worden met een speciale aanbieding die vervolgens ongelezen in de prullenbak van de mailbox belandt. Durf creatief te zijn! Alleen zo blijf je in het geheugen van de klant rondhangen.

    Loyalty program

    Zoek persoonlijk contact

    Klanten willen het gevoel hebben dat er een persoon achter het bedrijf zit en geen robot. Standaard mailtjes werken niet. Probeer waar mogelijk een klant persoonlijk te benaderen.

    Dit is voor kleinere bedrijven eenvoudiger dan bijvoorbeeld een grote webshop. Wanneer kan je persoonlijk contact opnemen? Denk aan verjaardagen of feedback vragen na aankoop.

    Heb je bijvoorbeeld wel eens nagedacht over een chatfunctie op jouw website? Lees ons blog hiernaast om erachter te komen of dit iets voor jou is.

    Merk ambassadeurs

    Merk ambassadeurs zijn klanten die je gebruikt om jouw product te promoten. Dit kan op verschillende manieren zoals feedback geven, testen, demonstreren enz. Dit kan door middel van blogs, vlogs, reviews, artikelen of sociale media.

    Vaak zijn ambassadeurs mensen die midden in de maatschappij staan. Potentiële klanten kunnen zich makkelijk spiegelen aan deze personen.

    Omgaan met feedback

    Sociale media en andere feedback websites zijn een perfecte manier op persoonlijk contact op te nemen.

    Wanneer klanten feedback geven, met name negatieve feedback, krijg je de kans om deze persoonlijk op te lossen. Dit is niet alleen goed voor de klantbinding met desbetreffend persoon, maar andere zien jouw reactie ook. Zij zien jouw bedrijf als een betrokken organisatie die klaar staat voor de klanten.

    Social media

    Het is al een aantal keer voorbij gekomen, maar social media is een perfect platform om brand loyalty op te bouwen. Zorg dat mensen het bedrijf als persoon zien, met een karakter, leuke berichten en reacties. Het is een goede plek om een beeld neer te zetten van de gewenste identiteit van het bedrijf.

    Gratis sparren met onze experts over jouw mogelijkheden?

    Neem contact op