Seo tip: Meer backlinks krijgen door middel van een linkmagneet


Laatste bewerkt op: vrijdag 22 maart 2019

Ben je al een tijdje bezig met SEO dan weet je dat linkbuilding een essentieel onderdeel is om de online vindbaarheid te verbeteren. Eén van de manieren is het gebruik van een zogenaamde “linkmagneet”.  Wat dit is en hoe je hiermee meer backlinks gaat krijgen, leggen we je graag uit.

wat is linkmagneet

Wat is een link magneet?

Als je logisch nadenkt dan spreek het eigenlijk al voor zich. Heb jij weinig backlinks naar jouw website, dan is beschikt jouw website blijkbaar niet over informatie die het linken waard is.

Nu heb je een aantal soorten content die vaker meer links aantrekken. Deze types content zijn de “Linkable Asset”, of terwijl linkmagneten.

Naast de backlinks die je hiervan kan krijgen, heb je ook veel kans op social shares, het betrouwbaar maken van je merk enz.

soorten linkmagneten

2. Soorten link magneten

Oke, klinkt goed toch? Hoe ziet een link magneet er dan uit?

Er zijn 5 soorten link magneten.

1. Infographics

Nog steeds zijn infographics ontzettend populair. het geeft een snel en duidelijk overzicht van de informatie die jij je lezer wilt geven. Hierdoor kan je zelfs complexe zaken visueel duidelijk maken. Zorgt jouw infographic ervoor dat de lezer nu net wel de informatie begrijpt, dan is de kans groot dat zij deze gaan delen of ernaar gaan linken.

Infographic voorbeeld coffee
online calculator voorbeeld

2. Online tools of calculators

Online tools kunnen ervoor zorgen dat informatie duidelijker wordt. Een leuk voorbeeld is die van Adobe. Een calculator kan ervoor zorgen dat de bezoeker zelf in staat is om informatie te genereren. Denk aan het berekenen van je BMI of een prijscalculatie.

3. Een top ranking

Wat bedoelen we hiermee? Je kan hierbij denken aan een artikel over de top 10 beste webdesign bijvoorbeeld. Aan deze Linkable Asset zit echter een kanttekening. Om hiermee goed te scoren heb je wel enige autoriteit nodig in jouw branche. De ranking van een random klein bedrijfje is minder interessant dan die van een grootte partij.

top ranking voorbeeld
onderzoek voorbeeld

4. Onderzoeken

Informatie wordt overtuigender wanneer jij er goede argumenten voor hebt. Om deze te ondersteunen is een onderzoek perfect. Vooral wanneer je nieuwe bevindingen hebt zal je mensen alleen kunnen overtuigen door dit aan te tonen. Het kost misschien wel wat werk, maar als jij de eerste bent met een bepaalde bewering, dan zal je hiervoor rijkelijk beloond worden door middel van backlinks.

5. “Definitieve” stappenplannen of gidsen

Woorden als defintief of volledige trekken de aandacht van de lezers. Dit werkt bijvoorbeeld ook erg goed in meta descriptions. Het maakt jouw lijst net iets interessanter dan die van de concurrent. Daarentegen moet je ook wel echt een goede gids presenteren. Zie ons voorbeeld hiernaast.

Bloggers en journalisten zoeken regelmatig kwalitatieve gidsen om een totaal pakket aan informatie te krijgen uit één bron in plaats van verschillende losse artikels.

Waar op letten bij het maken van een linkmagneet

Waar op letten bij het maken van een link magneet?

Je gaat natuurlijk niet zomaar een leuk ding in elkaar flansen. Op deze manier is het op hoop van zegen je tijd en energie in iets steken. Om doelgericht te werk te gaan is het belangrijk om rekening te houden met de volgende punten.

Waarom heeft de doelgroep jouw linkable acces nodig?

Om een sterk stuk content te ontwikkelen moet je eerst weten wat mensen aanzet tot het linken van een Linkable Asset. Hieronder een aantal veelvoorkomende redenen.

  • Het biedt een oplossing voor een probleem.
  • Het benadert een onderwerk vanuit een uniek perspectief.
  • Het ondersteunt een punt dat je probeert te maken in bijvoorbeeld een artikel.
  • Het is simpelweg interessante informatie.

Lanceer je linkable acces

Enkel een sterke link magneet zorgt er niet voor dat je honderden links krijgt. Het heeft een duwtje in de goede richting nodig. Lanceer je content daarom ook.

Ben jij klaar voor de volgende SEO stap?