Hoe zet je Google Mijn Bedrijf in om online beter gevonden te worden?


Veel bedrijven hebben wel een Google Mijn Bedrijf (GMB) account van de organisatie. Het is een mooie plek om algemene informatie over jouw bedrijf te plaatsen.

Maar wist je dat je door dit slim te gebruiken beter vindbaar wordt in Google? Voornamelijk voor local SEO waarbij je vooral op lokaal gebied bezoekers wilt binnenhalen is het zeker de moeite waard.

Stop niet bij het invullen van je naam en adress, maar gebruik Google Mijn Bedrijf als SEO tool! Dankzij onze ervaring hebben wij ondervonden dat het echt verschil kan maken. Vooral in de concurrerende top 10 kan het je net een aantal plaatsen omhoog helpen.

 

 

Waar we het over gaan hebben:

    business

    Wat is Google mijn bedrijf?

    Mocht je nog geen GMB hebben of weet je niet wat het precies is, dan is waarschijnlijk het eerste wat je na dit artikel doet is een account aanmaken!

    Google Mijn Bedrijf Red Melon

    Gratis online visitekaartje

    Google Mijn Bedrijf is een gratis platform van Google waarop jij jouw bedrijf kan presenteren. Het dient als een online visitekaartje dat zoekmachines gebruiken om jouw business te presenteren. Zie hieronder een voorbeeld.

     

    Voordelen Google Mijn bedrijf

    Google Mijn Bedrijf biedt twee voordelen.

    1. Allereerst is het een essentieel onderdeel van lokale vindbaarheid, ook wel local SEO genoemd. Hier gaan we het later uitgebreid over hebben.
    2. Daarnaast maakt Google de ranking. Het is vrij logisch dat zij de gegevens uit hun eigen platform gebruiken bij de ranking. Hoe beter zij jouw website kennen, hoe hoger zij jouw website ranken.

    Hoe draagt Google Mijn Bedrijf bij aan local SEO?

    Voor ieder bedrijf is het aan te raden een account te maken, maar in het specifiek de lokaal gerichte business.

    local map Google

    Hoe werk Local SEO?

    Denk hierbij een restaurant gevestigd in Den Haag. Het is voor dit restaurant niet relevant om in Groningen gevonden te worden aangezien niemand uit Groningen het waard vindt om helemaal in Den Haag te gaan voor een avondje spontaan uiteten.

    Bij local SEO speelt de local map een belangrijke rol. De local map laat in een kaart opties zien. De top 3 opties die hier getoond worden scoren het beste op local SEO. Je kan je wel voorstellen dat deze drie restaurant hierdoor meer kans hebben op nieuwe klanten.

    Waarom is deze local map zo belangrijk?

    Deze manier van zoeken wordt veel gebruikt bij local zoekopdrachten. Er zijn zelfs bedrijven die de meeste bezoekers binnenhalen door middel van deze map.

    De ranking van deze map is anders dan de organische ranking (de normale lijst aan zoekresultaten). Het blijkt zelfs dat de top 3 van de local map, vaak niet eens in de top 10 in de organische resultaten te vinden is. Ondanks dat jouw website organisch niet goed presteert, kan je lokaal uitblinken!

    Tip van onze SEO expert:

     Ook zonder website kan je getoond worden in Local map van Google.

    Hoe draagt het bij aan de online ranking

    Het hebben van een Google Mijn Bedrijf account helpt je dus bij lokale vindbaarheid omdat Google begrijpt dat jouw bedrijf in deze regio opereert. Wanneer Google jouw beter begrijpt zal ook de organische ranking positief beïnvloed worden.

    Onze ervaring is dat het slim invullen van jouw Google Mijn Bedrijf pagina bijdraagt aan de totale vindbaarheid van jouw website. Niet alleen lokaal dus.

    Hoe je dit doet? Alles draait, uiteraard, om het toepassen van zoekwoorden.

    Hoe Google Mijn bedrijf invullen?

    Uiteraard is het noodzakelijk de standaard informatie in te vullen zoals Bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer enz.

    Ervan uitgaande dat dit geen probleem moet zijn wil ik graag focussen op de opties die niet door iedereen ingevuld worden of waar niet het optimale uit gehaald wordt.

    Recensies

    Recensies vormen om twee redenen een belangrijk onderdeel binnen jouw Mijn Bedrijf.

    • Vertrouwen; Als bedrijf zijnde kan je van alles beweren. Je bent de beste in het vak, het goedkoopste enz. Dit beweert de concurrent waarschijnlijk ook waardoor de consument niet veel waarde meer hecht aan deze uitspraken. Als een eerdere klant dit over jou zegt heeft het daarentegen veel meer invloed.
    • Google kijkt ook naar reviews. Google houdt van websites waarop regelmatig actie plaatsvindt. Een website met nieuwe blog, nieuwe informatie of nieuwe reviews is een website die momenteel leeft en zal de voorkeur krijgen boven een website waar al 2 jaar niks nieuws op gepost is.

     

     

    Tip van onze SEO expert:

    Google kijkt zelfs naar zoekwoorden in de reviews!

    Afbeeldingen

    Volgend Google zelf verhoogt de aanwezigheid van afbeeldingen het CTR (click through rate) met 35%. Het geeft de zoekers een beeld en sfeerimpressie bij jouw bedrijf. Weer jezelf hier bewust van en zoek afbeeldingen die jullie identiteit uitstraalt.

     

    Een nieuwe post plaatsen

    Het belang van nieuwe content is al gevallen. Door regelmatig gebruik te poten van de post functie in GMB. Plaats hier berichten om bezoekers naar jouw bedrijf te lokken, maar ook met de gedachte dat Google meeleest. Wil jij beter scoren op een bepaald onderwerp? Plaats hier een blog.

    Let er wel op dat deze post niet voor altijd zichtbaar is. Deze verdwijnt na enkele dagen uit Google.

    Servicegebieden

    Google Mijn Bedrijf geeft je de mogelijkheid om aan te geven in welke gebieden jij jouw service verleent. Dit heet ‘Servicegebieden’.

    Servicegebieden is de plek om aan te geven op welke lokale plaatsen jij je richt. Maak een lijstje van de plaatsen waar jij het liefste gevonden wilt worden.

     

     

    Servicegebieden

    Beschrijving

    In een beschrijving kan je jouw bedrijf nader toelichten. Dit kan heel simpel doormiddel van welke dienst of service jij aanbiedt, maar kan ook door gebruik te maken van zoekwoorden. Bedenk welke boodschap jij wilt overbrengen, maar ook welke zoekwoorden hierin verwerkt kunnen worden.

     

    Afwijkende openginstijden

    Ook deze is noodzakelijk in het kader van een actieve organisatie zijn. Als jij jouw afwijkende openingstijden doorgeeft ziet Google dat jouw bedrijf in actie is. Daarnaast geeft het de doelgroep ook de juiste informatie en zullen zij nooit voor een onaangename verrassing van een dichte deur komen te staan.

     

    Services

    Hiervoor geldt hetzelfde als de beschrijving. Als jij al het een en ander met SEO doet, zal je waarschijnlijk wel weten welke zoekwoorden voor jou belangrijk zijn. Vul deze zoekwoorden hier in!

    Gratis sparren met onze experts over jouw mogelijkheden?

    Neem contact op