Wat is local SEO en wat werkt?


Laatste bewerkt op: maandag 17 september 2018

Local SEO is een essentieel onderdeel voor bijna iedere ondernemer. Je lokale vindbaarheid is namelijk erg belangrijk. Steeds meer mensen gaan online op zoek naar een bedrijf bij hun in de buurt. Door gebruik te maken van local SEO val je sneller op tussen de zoekresultaten in Google of een andere zoekmachine. Als ondernemer valt er met local SEO dan ook veel winst te behalen.

Local SEO heeft veel overeenkomsten met de organische variant. Het lijkt er dus op dat deze twee hetzelfde zijn. Toch is dit niet zo. Local SEO werkt heel anders. Door local SEO in te zetten optimaliseer je je website voor lokale zoekopdrachten.

De laatste jaren kiezen steeds meer ondernemers ervoor om ook local SEO toe te passen. Dit komt vooral omdat iedereen een smartphone gebruikt. Hiermee kun je haast overal ter wereld op zoek gaan naar een bedrijf bij jou in de buurt.

Local pack

Voorbeelden van local SEO zijn ‘WordPress Den Haag’, ‘Videoproductie Rotterdam’ of ‘Sportschool Spijkenisse’. Hierbij ga je dus op zoek naar een product of een dienst in combinatie met de plaatsnaam. Als je dit doet, zie je een ‘local pack’. Dit is een overzicht in Google van lokale bedrijven, de bedrijfsnamen, contactgegevens en een weergave uit Google Maps.

Als je dus naar een onderneming zoekt in combinatie met een plaatsnaam, dan toont Google je relevante locaties voor je zoekopdracht. Ook als je breder zoekt, zonder plaatsnaam, toont de zoekmachine je vaak al een ‘local pack’. Deze is gericht op de locatie waar jij je op dat moment bevindt. Naast het local pack worden de reguliere organische zoekresultaten ook aangepast op je locatie.

Waarom is local SEO van belang?

Uit een onderzoek van Google is al gebleken dat de helft van de consumenten die via een smartphone een lokale zoekopdracht uitvoert, een winkel binnen 24 uur bezoekt. Onder de consumenten die lokaal zoeken op de desktop of tablet ligt dit percentage op ruim een derde. Meestal toont de zoekmachine de lokale zoekopdrachten boven de reguliere. Voor je bedrijf is het dan ook heel waardevol als je in de lokale resultaten wordt getoond.

Consumenten die een lokale zoekopdracht invoeren, willen vaak ook een adres, plaatsnaam of telefoonnummer zien. Bovendien leidt een kwart van de zoekopdrachten tot een aankoop. Verder vertrouwen de meeste consumenten online reviews van onbekenden net zoveel als de klantervaringen van bekenden.

Wat werkt? Local SEO toepassen
Wil jij deze manier van zoekmachine optimalisatie toepassen? Dan kan dit aan de hand van de volgende stappen:

  1. Aanmelden in Google Mijn Bedrijf

Meld je bedrijf aan in Google Mijn Bedrijf. Zorg ervoor dat deze pagina zo volledig en duidelijk mogelijk is ingevuld. Vul in ieder geval je adres, openingstijden en het telefoonnummer in. Voeg een foto en een beschrijving van je bedrijf toe. Vergeet niet om je keyword ook in de titel te vermelden. De categorie waarbinnen je bedrijf valt is een zeer belangrijk punt. Selecteer naast de ‘primaire categorie’ ook een aantal andere relevante categorieën.

Het kan natuurlijk ook dat je een bedrijf hebt met meerdere locatie. Je kunt je bedrijf dan aanmelden bij Google Mijn Bedrijf door voor alle locatie de gegevens zo compleet mogelijk in te vullen. Nadat je een Mijn Bedrijf Pagina hebt aangemaakt, is het natuurlijk belangrijk dat deze up-to-date blijft.

  1. Voorkom dubbele content

Heb je meerdere vestigingen? Of voer je meerdere diensten uit? Dan is het van belang om voor elke aparte Mijn Bedrijf pagina andere gegevens te gebruiken. Als je op elke Mijn Bedrijf Pagina dezelfde gegevens hebt ingevoerd, dan pakt dit slecht uit voor je plaats in de lokale zoekresultaten. Dit komt, omdat er volgens Google dan sprake is van dubbele content.

  1. Wees consistent

Zorg ervoor dat je adres, openingstijden en het telefoonnummer op alle websites hetzelfde zijn. Zo moeten je gegevens op de Mijn Bedrijf pagina overeenkomen met die op je website(s). Als de gegevens niet overal hetzelfde zijn, heeft dit ook weer negatieve gevolgen op de ranking in de lokale zoekresultaten.

  1. Verzamel reviews

Verzamel reviews via Google. Al vanaf de eerste review toont de zoekmachine sterren in de zoekresultaten. Reviews helpen je dus met de ranking. Bovendien zorgen ze ervoor dat je opvalt in de zoekresultaten. Moedig klanten ook aan om reviews te plaatsen.

  1. Check je landingspagina’s

Google bepaalt in hoeverre je pagina relevant is voor een bepaalde zoekopdracht. Vervolgens bepaalt de zoekmachine weer hoe hoog je website scoort in de zoekresultaten. Voor een hogere ranking, is het dus belangrijk dat jouw website aansluit bij de zoekopdracht. De landingspagina’s van je website hebben ook weer invloed op de ranking in de lokale zoekresultaten. Zorg er dan ook voor dat de plaatsnaam of regio van je bedrijf terugkomen in: de titel, de kopjes, de tekst, meta description en de alt-tags.

  1. Plaats content op lokale sites

De content op externe websites zorgt er ook voor dat je hoger scoort in de lokale zoekresultaten. Meld je website dan ook bij lokale sites en directories, zoals Foursquare, Tripadvisor en de Telefoongids.

  1. Gebruik gestructureerde data

Door gebruik te maken van gestructureerde data kun je belangrijke gegevens structureren. De zoekmachine begrijpt deze gegevens dan beter. Voorbeelden hiervan zijn je adres, de openingstijden en het telefoonnummer. Als je local SEO wil toepassen, kun je het beste gebruikmaken van Google Mijn Bedrijf. De zoekmachine begrijpt je gegevens nog beter als je de ingevulde informatie van gestructureerde data voorzien. Je website wordt dan nog sneller opgepikt.

Foto: skyfish / Shutterstock.