Wat is er aan de hand met Google Analytics 4?


Er zijn de laatste tijd wel heel veel kenners en deskundigen uit de hoek van de online vindbaarheid die nogal wat kritiek hebben op Google Analytics 4. Het zou verschrikkelijk zijn en onwerkbaar. Wat is hier aan de hand?

Twitter stat al weken bol van de online marketeers die hun ongenoegen uiten over Google Analytics 4 (GA4). Natuurlijk zijn er tussen al die negatieve berichten ook positieve geluiden te horen, maar de negatieve tendens is duidelijk zichtbaar.

Lastig te gebruiken

Een veelgehoorde klacht over GA4 is dat het moeilijk te gebruiken is. De gebruikersinterface werkt niet op gevoel, wat wel zou moeten, en is moeilijk te gebruiken. Google Analytics 4 lijkt volgens velen meer gericht op grote corporates, dan op kleine tot middelgrote bedrijven. Sommige functies die in de oude versie zaten, zijn verborgen en moeilijk terug te vinden in de nieuwe GA4.  Bovendien werken veel add-ons van derden nog steeds met GA4, terwijl dit bij bijvoorbeeld Google Analytics Universal wel gewoon werken en werkten.

Niet klaar voor gebruik

Andere online marketeers laten weten dat ze vinden dat GA4 nog helemaal niet klaar is voor gebruik en hopen ze dat Google de vele problemen op zal lossen. Anderen zijn op Twitter minder hoopvol en vinden dat Google dit niet voor elkaar zal krijgen.

Zoekresultaten voor GA4

Ook Google zelf laat min of meer zelf weten dat Google Analytics 4 niet is wat ervan verwacht mag worden, gezien het aantal mensen dat de volgende vragen aan Google heeft gesteld de afgelopen weken. Zie de veelzeggende teksten hieronder.

 

 

Onze tip: gewoon nog even wachten totdat de problemen verholpen zijn en omdat het er zo veel zijn, verwachten we dat dit nog wel even gaat duren en dat de ondersteuning voor Google Analytics Universal nog wel even ondersteund zal blijven. Wordt ongetwijfeld vervolgd.