Meer website bezoekers door middel van content marketing


Laatste bewerkt op: maandag 17 september 2018

Content marketing draagt bij aan een beter website waarbij je de inhoud volledig afstemt op jouw bezoekers. Bij content marketing draait het allemaal om de informatie die jij de klant te bieden hebt. Hierbij is het van belang dat je deze informatie via de juiste kanalen, in de juiste vorm en op het juiste moment aanlevert. Op deze manier zorg je ervoor dat je de aandacht van de klant trekt met als resultaat communicatie en interactie. Bij content marketing is de rode draad, meten is weten.

Dit wil zeggen dat je alles moet gaan meten. Stel  jezelf vragen als;  welke kanalen werken en welke niet of welke artikelen trekken veel lezers en waaruit ontstaan klanten? Ga zo maar door. Dit soort analyses hoef je niet helemaal zelf te doen. Er bestaan namelijk programma’s die jou hierbij kunnen helpen. Google Analyticsis is hier een goed voorbeeld die wij zeker aan raden. De meeste website bezoekers zullen namelijk via Google op jouw website komen. Het programma van Google kan jou daarom de meeste informatie geven. Door de resultaten uit deze analyses kan je ontzettend veel leren over wat werkt en wat niet.

 

Doelstelling bepalen

Wanneer je aan de slag gaat met content marketing moet je jezelf een doelstelling geven. Voorbeelden van doelstellingen zijn:

  • Website verkeer
  • Het genereren van leads
  • Conversiepercentages
  • Directe verkoop

Bepaal welke doelstelling precies geldt voor jouw bedrijf. Dit hoeft niet altijd dezelfde te zijn. Het kan per content marketing fase verschillen. Wees hier bewust van en stel regelmatig vast of je doelstelling nog up-to-date is. Stel je hebt net een nieuwe website, dan is het raadzaam te starten met de doelstelling “website verkeer”. Zonder verkeer, of terwijl bezoekers, kan je namelijk niks meten. Hoe meer bezoekers je hebt, hoe betrouwbaarder de gegevens worden.

Nu betekent het niet dat wanneer jij weinig bezoekers hebt, jij ook niks kan meten. Elk beetje informatie kan jou aanwijzingen geven over wat wel werkt en wat niet. Je hebt dan in ieder geval een startpunt. Vandaaruit kan je beginnen met meten en het optimaliseren van je content.

 

Andere manieren voor content marketing

Om aan te haken op de beginfase van content marketing. Is het raadzaam zoekmachine optimalisatie te combineren met de content marketing strategie. In de resultaten van Google Analystics kan je namelijk goed zien via welke kanalen bezoekers op de website komen en welke stappen zij vervolgens nemen op jouw website. Wat daarbij nog komt kijken is de manier waarop zij bij deze kanalen komen. Online vindbaarheid speelt hierbij een belangrijke rol. Bezoekers komen namelijk pas op jouw website wanneer jij hoog staat in de Google lijst. Staat jouw website op de vijfde pagina, dan komt niemand op jouw website. De oplossing hiervoor is SEO (zoekmachine optimalisatie). Een website die hoog scoort op Google en vervolgens nuttige content bevat is de succesformule.

 

Een nog een tip van ons:

Oude content op je website (Een jaar oud) zonder verkeer of conversie tot gevolg, kan je beter verwijderen of updaten. Deze ‘’nutteloze’’ content wordt én niet meer gelezen door bezoekers én zorg er voor dat je minder goed scoort in de ranglijst van Google. Weg ermee!