Internet zonder cookies


Laatste bewerkt op: woensdag 30 december 2020

Cookies behoren binnenkort tot het verleden; Google wil in plaats daarvan spelen in de Sandbox. Het klinkt misschien wat tweeslachtig, maar dit markeert een seismische verschuiving in het online ecosysteem die ons allemaal zal treffen.

Het “cookie-loze web” is niets minder dan een totale herstructurering van het internet, die het einde zal betekenen van digitale advertenties zoals we die kennen, met duidelijke gevolgen voor online uitgevers.

Het komt na toenemende bezorgdheid over online veiligheid naarmate ons leven steeds digitaler wordt. Sinds 1994 zorgen cookies ervoor dat websites individuen kunnen onderscheiden van de anders gezichtsloze massa online gebruikers.

Deze kleine tekstbestanden slaan basisinformatie over ons op van de websites die we bezoeken, zoals onze voorkeurstaal, onze inloggegevens en hoeveel items we in ons virtuele winkelmandje hebben gestopt en worden opgeslagen in onze browsers.

Het "cookie-loze web" is niets minder dan een totale herstructurering van het internet.

Cookies vormen de basis van de gepersonaliseerde browse-ervaring en webanalyse, en geven ons bezoekersaantallen, paginaweergaven, bereik enz. Maar niet alle cookies zijn hetzelfde.

Cookies die rechtstreeks afkomstig zijn van de website die je hebt bezocht en die alleen door die website kunnen worden gelezen, worden first-party cookies genoemd. Die van adverteerders – de advertentieruimte op websites die doorgaans eigendom zijn van grote reclametechniekbedrijven (bijvoorbeeld Facebook) – staan ​​bekend als cookies van derden en deze kunnen je surfgedrag volgen.

Het is echter niet altijd zo dat cookiegegevens in de browser van de gebruiker worden opgeslagen. Omdat cookies slechts een beperkte omvang hebben, worden soms gegevens op servers opgeslagen en krijgen gebruikers een ID dat daarmee overeenkomt. Hoewel meer gegevens een betere personalisatie betekent, roept dit ook privacy problemen op.

In 2012 veranderde de wet in de EU, zodat mensen geïnformeerde toestemming moesten geven voor websites om cookies op te slaan in hun browser, maar de bezorgdheid over online privacy bleef toenemen.

In 2018 hebben het Cambridge Analytica-schandaal – dat gegevensverzameling voor politiek gewin blootlegde – en nieuwe wetgeving in de vorm van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) de gegevensprivacy verder onder de aandacht gebracht.

Google Chrome sloot zich dat jaar aan bij rivaliserende webbrowsers Apple Safari, Microsoft Edge en Mozilla Firefox door cookies van derden te blokkeren.

De marketingindustrie is nog steeds afhankelijk van cookies om advertenties weer te geven, maar er wordt aangenomen dat “een behoorlijk groot deel van de mensen” geen cookies accepteert wanneer er online om wordt gevraagd.

Nu cookies met uitsterven zijn gemarkeerd, is de vraag nu: wat zal ze vervangen? Dat wordt Google Privacy Sandbox.