9 tips: Hogere conversie met het contactformulier


Het is een van de belangrijkste onderdelen van een website: het contactformulier. Veel bezoekers vinden het ofwel niet prettig om de telefoon te pakken, ofwel vinden het makkelijker om een formulier op de website in te vullen. Alleen dan moet het ze niet te moeilijk worden gemaakt anders haken ze af en weet je nog niets van je potentiële klant.

Wij geven je tips om de conversie van je contactformulier te vergroten.

1. Houd het formulier kort

Als je nog met een lang tot redelijk lang formulier op je website werkt, dan valt hier enorme winst te halen. Bekijk voor alle invulvelden of het leuk is om te weten van je nieuwe potentiële klant, of dat het in deze fase nog niet echt nodig is. Onthoud dit: zorg er eerst voor dat je in contact komt. Hierna kun je hem of haar alles vragen. Hoe langer het formulier, hoe meer kansen er zich kunnen voordoen dat de invuller afhaakt.

2. Maak het makkelijk

Laat je bezoekers niet teveel hoeven nadenken en acties hoeven maken. Vervang bijvoorbeeld een korte dropdown door radiobuttons.  Waarom? Hierom! Een dropdown betekent: klikken op de dropdown, scrollen naar het juiste antwoord, klikken om de optie te kiezen. Een radiobutton betekent: klikken om de optie te kiezen. De regel is om voor een radiobutton te kiezen voor minder dan 6 opties.

full service bureau

3. Hernoem de buttons

Een button met daarin de tekst “verzenden” kunnen we dromen en qua conversie is het ook al geen topper, dus wees creatief! Zorg ervoor dat hier een meer overtuigende call-to-action als tekstveld komt te staan. Test ermee en laat de gebruiker weten wat er gebeurt zodra hij heeft geklikt. Gebruik bijvoorbeeld woorden als ‘download nu’ of ‘start met je gratis demo’.

4. A/B Testen

Doe eens een A/B Test met verschillende variabelen en kijk wat het beste werkt. Waar kun je allemaal mee testen? Een aantal voorbeelden:

  • Button: varieer grootte en/of kleur.
  • Font: kies eens voor een ander lettertype
  • Positie: Zet je het formulier in de sidebar of in het midden.

 

 

Waar is het bureau in gespecialiseerd?

5. Highlight per invulregel

Dit is een prima uitkomst om de focus van je gebruiker vast te houden. Zorg ervoor dat de nadruk komt te liggen op de regel waar hij op dat moment mee bezig is. Hoe? Door deze op dat moment een highlight mee te geven.

6. Foutmelding per veld

Niets zo irritant als op website een contactformulier invullen en er bij het verzenden achter komen dat een veld niet goed is ingevuld. Dit betekent: weer naar boven scrollen en kijken waar het mis is gegaan. Beter is om bij een foute invoer zo snel mogelijk een highlight te geven. Dit houdt de gebruiker gefocust en hierdoor zal hij minder snel geïrriteerd raken en afhaken.

7. Vul de velden alvast in

Je kunt de invoervelden leeg laten, maar door er alvast iets in lichtgrijs in te zetten kun je de gebruiker al een goede dienst bewijzen.

8. Goede leesbaarheid

Dit is heel makkelijk op te lossen. Vergroot het lettertype van 12 pixels naar 16 pixels, zeker met het oog op het mobiele gebruik van de formulieren, maar misschien wel omdat je je met je website op een wat oudere doelgroep richt.

9. Hulp bij invullen

Soms vinden gebruikers het prettig om te weten waarom een bedrijf een bepaalde vraag stelt of is er gewoon wat onduidelijkheid over een bepaald invulveld. Met een klein vraagteken naast de vraag of het invoerveld kun je hier duidelijkheid in geven.

Servicegebieden

Meer weten over webdesign?

Neem contact op