Google Page Experience per mei 2021


Laatste bewerkt op: dinsdag 13 juli 2021

Het is bijna zover. De Google Page Experience-update wordt in mei gelanceerd. Google bevestigde dit al eerder.

Wat kunnen we verwachten van de update die meer rekening zal houden met de verwachte gebruikerservaring en de rankings die dit met zich meebrengt.  Google zal gaan testen met het tonen van een “visuele indicator die pagina’s in zoekresultaten markeert, die een geweldige pagina-ervaring hebben”, zo vertelde de wijze mannen al eerder.

Wat is pagina-ervaring?
Om te begrijpen hoe een gebruiker de ervaring van een specifieke webpagina ervaart, evalueert Google een reeks signalen. Deze omvatten signalen zoals hoe snel een pagina wordt geladen, of deze mobielvriendelijk is, of er gebruik wordt gemaakt van HTTPS en en of de inhoud rondspringt terwijl de pagina wordt geladen. Ook gaat Google meer letten op opdringerige interstitials. Wat interstitials? Waar moet je dan aan denken? Bijvoorbeeld aan de volgende zaken:

  • Een pop-up wordt weergeven die de belangrijkste inhoud bedekt, ofwel onmiddellijk nadat de gebruiker naar een pagina is genavigeerd vanuit de zoekresultaten, of terwijl ze door de pagina kijken.
  • Een zelfstandige interstitial, die wordt weergeven die de gebruiker moet sluiten voordat hij überhaupt toegang krijgt tot de hoofdinhoud.
  • Een lay-out die gebruikt wordt, waarbij het gedeelte boven de fold (vouw) van de pagina lijkt op een zelfstandige interstitial, maar de originele inhoud onder de vouw is geplaatst.

Al deze dingen kunnen er dus voor zorgen dat Google de website een penalty geeft. Hetgeen betekent dat je website lager in de zoekresultaten wordt geplaatst.

Een pagina-ervaring bestaat uit verschillende bestaande Google-zoekrangschikkingsfactoren, waaronder hoe mobielvriendelijk de website is, hoe het zit met de snelheid van de website, of de site gebruikmaakt van HTTPS, het al dan niet hebben van de opdringerige interstitials en een stukje UX. Al deze zaken vallen onder wat Google Core Web Vitals noemt.

Visuele indicatoren van gebruikerservaring in zoekresultaten
Wanneer de Page Experience-update live gaat, zei Google dat het verschillende manieren zal testen om een ​​”visuele indicator” weer te geven in de zoekresultaten die een zoeker zal informeren of een specifiek zoekresultaat naar verwachting een geweldige ervaring zal hebben. Google heeft dit soort visuele indicatoren eerder getoond met AMP-pictogrammen, langzame labels, mobielvriendelijke labels en meer.