Waarom je altijd een website moet laten onderhouden


Laatste bewerkt op: vrijdag 7 december 2018

De website is eindelijk af. Je kunt aan de slag. Met een kersverse website lijken er geen problemen op de loer te liggen, maar vergis je niet. De website wereld ontwikkelt zich als een raket en voor je het weet heb je een oude website. Wat moet je hiertegen doen?

Kan je voorkomen dat je een ouderwetse website krijgt?

Nee, dit kan helaas niet. De online wereld ontwikkelt zich snel. Is jouw website een belangrijk onderdeel binnen de organisatie, dan dien je mee te gaan met de ontwikkelingen. Je kunt het vergelijken met de modewereld. Wat er ‘in de mode’ is verandert constant. Hetgeen dat deze zomer in is, is volgende zomer alweer uit. Dit heb je ook met websites. Zowel op uiterlijk (het design) als de binnenkant (technisch) van de website.

trendwatching webdesign

Het design aanpassen

De webdesign trends volgens is een klus je jij deels zelf kunt doen. Sommige aspecten zijn gewoon vaak zo. Denk hierbij aan een winkelmandje rechtsboven in je scherm op een webshop. Toch zijn er bepaalde design aspecten die verschuiven. Een webdesign specialist kent deze trends en ontwikkelingen en kan jou hierbij helpen.

Webshop winkelmand knop Bol.com

Technische ontwikkelingen

Dit is het onderdeel dat wellicht minder eenvoudig te begrijpen is aangezien jij hiervoor niet de kennis in huis hebt. Toch zien wij dat klanten de noodzaak van deze veranderingen onderschatten. Zij wachten liever tot de website stuk gaat voordat zij een expert naar de website laat kijken. Dit kunnen wij alleen maar afraden. Door de website niet up-to-date te houden loop je veel risico’s die niet altijd op korte termijn op te lossen zijn.

  • De website functioneert niet meer naar behoren.
  • De website snelheid neemt af.
  • De website wordt onveilig.
  • De website scoort slechter in Google en andere zoekmachines.

Waarom wordt jouw website oud?

Waarom? Dit is heel simpel uit te leggen. Regelmatig komen er updates. Deze zorgen voor nieuwe mogelijkheden op een website, maar dat niet alleen! Ook zorgen deze updates ervoor dat er bepaalde lekken en gebreken opgelost worden. Hierdoor wordt de website veilig en is er minder kans om gehackt te worden. Doe jij deze updates niet, dan ben je voor een hacker een aantrekkelijker doelwit dan websites die dit wel doen. Je kan het vergelijken met een gestolen fiets. Een fiets met extra slot wordt minder snel gestolen dan een fiets zonder extra slot. Meer weten over veiligheid van websites?

Wanneer je de updates niet uitvoert wordt je website oud. Je gaat niet mee met die nieuwste veranderingen terwijl de internetwereld om jou heen dit wel doet. Gevolg, je website wordt traag en werkt niet meer optimaal. Deze aspecten hebben gevolgen op hoe goed je gevonden wordt op internet. Dit klinkt misschien ver gezocht, maar dat is het niet. Zoekmachines als Google willen hun gebruikers de beste zoekresultaten tonen. Een website die niet werkt of sloom laadt, wordt bestempeld als “niet gebruiksvriendelijk”. Google gebruikers zijn nou eenmaal kieskeurig geworden en zullen geen geduld hebben om jouw trage website te bekijken en stappen over naar de concurrent. Google merkt al deze aspecten op en zal de concurrent boven jou plaatsen in de ranking. Dit fenomeen heeft alles te maken met CTR. Kortom, je moet wel mee met de ontwikkelingen anders ben je in no-time onvindbaar.

Dus, moet je jouw website onderhouden?

Steeds meer bedrijven zijn zich bewust van het belang van regelmatig onderhoud van de bedrijfswebsite. Dankzij een strategisch plan van aanpak blijft de website onder alle omstandigheden goed bereikbaar. Tijdens het eerste contact zal besproken worden hoe het onderhoudsplan eruit ziet en welke professionele ondersteuning nodig is om tot de beste resultaten te komen.

Kortom, een website laten maken? Dan is een onderhoudsplan geen overbodige luxe.