De truc om meer verkoop uit je webshop design te halen


Laatste bewerkt op: vrijdag 7 december 2018

Heb jij nieuwe plannen klaarliggen om een webshop te beginnen? Ga je een webwinkel laten ontwerpen of dit zelf doen? Weet je niet waar je moet beginnen? Wij helpen je! Door deze tips te volgen voorkom je de kans om door stomme kleine dingen verkoop mis te lopen.

Homepagina: identiteit van de webshop bepalen

We beginnen bij het begin, de identiteit. Wellicht klinkt dit als een abstracte term, maar het is zeker de moeite waard om hier bij stil te staan voordat je aan de slag kan met het webdesign. Wat is eigenlijk precies een identiteit van een bedrijf? Onder identiteit valt de kern van  hoe de organisatie is en zich uit. Dit is niet enkel de huisstijl, maar ook de denkwijze. Stel je hebt een onderneming met een duurzaam product, dan is het noodzakelijk dat dit door het bedrijf te voelen is. Dit zet zich niet alleen door in de website, maar ook op kantoor, klantencontact en ga zo maar door.

“Vertrouwen is het sleutelwoord bij het maken van een webdesign voor een webshop”

Identiteit in webshop

Oke duidelijk, maar hoe voer je dit door in een webwinkel? Naast de gebruikelijke regels, het doorvoeren van een huisstijl met logo, is het extra van belang dat jou USP’s duidelijk naar voren komen in tegenstelling tot een informatieve website. Je wilt mensen namelijk aanzetten tot het doen van een aankoop. Wie doet er een aankoop bij een website die je niet vertrouwd? Vertrouwen is het sleutelwoord bij het maken van een webdesign voor een webshop. USP’s die je veel ziet in webdesign zijn mededelingen als “vandaag besteld, morgen in huis”, “niet goed, geld terug”, “gratis verzending vanaf ” ect. Dit zijn aspecten die aanwezig moeten zijn op de homepagina. Daarna is het goed om bij jezelf na te gaan welke content verder aanwezig moet zijn op de homepagina. Dit ligt er aan wat voor soort product het is. Hebben zij extra informatie nodig, dan kan je blogs laten zien. Of is het beter op de categorieën te tonen? Of misschien wel de nieuwste producten of aanbiedingen? Kortom, bekijk wat het beste bij de webwinkel en de producten past.

Meertalig

Wil jij een webshop met meerdere talen, let dan goed op. Je kunt de tekst enkel vertalen. Je hebt dan twee dezelfde websites. Dit is echter een gemiste kans. De doelgroep voor de Nederlandse versie is opzoek naar andere producten en content dan bijvoorbeeld de Franse doelgroep. Onderzoek de interesses apart zodat je hierop kunt inspelen per afzetmarkt. Een goed voorbeeld voor een meertalige website is Coolblue. Hierbij zie je dat de afbeeldingen compleet verschillen.

Coolblue Nederlands

webshop design coolblue nederlands

Coolblue Engels

Webshop design coolblue engels

Website structuur in webshops

Na het sleutelwoord vertrouwen, is overzicht een goede tweede. Vooral wanneer je meerdere producten aanbiedt wil je dat de website bezoeker eenvoudig het gewenste product kan vinden. Een kleine vorm van verwarring of irritatie kan ervoor zorgen dat zij de aankoop niet meer willen doen in jouw webshop. Er zijn een aantal aspecten die je als houvast kunt gebruiken bij het ontwikkelen van een webshop design. Niet alleen omdat het voor jou kan werken, maar ook omdat het de standaard is van een webshop. Mensen zijn sommige aspecten nou eenmaal zo gewend bij andere webwinkels en verwachten dit ook bij die van jou. Kijk maar eens naar grote webshops. Deze hebben veel overeenkomsten en sommige hiervan zal jij moeten doorvoeren.

Zoekfunctie

Een zoekfunctie moet op iedere website en dus ook een webshop aanwezig zijn. Iedereen denkt anders. Het is onmogelijk om je website zo te maken dat het voor iedereen perfect is. Om dit te verhelpen is een zoekfunctie ideaal. Mensen kunnen alles intypen en krijgen altijd de informatie waarnaar zij opzoek zijn. Een goede toevoeging voor zoekfuncties zijn filters. Stel je wilt een rode trui, dan is het fijn om een filter op rood te kunnen zetten. Dit is toch net iets anders dan rode trui typen in de zoekbalk.

webwinkel zoekbalk

Winkelmand

Dit is typisch een voorbeeld van “omdat het zo hoort”. Een winkelmand, winkelwagen of iets wat hierop lijkt staat altijd rechts boven in je scherm. Daarnaast komt er een 1 te staan wanneer je iets toevoegt in de mand. Dit alles in het kader van overzicht voor de gebruiker. Ook makkelijk voor jou, gewoon aan de regels houden en niet experimenteren!

Bestellen zonder account

Het aanmaken van een account is een ontzettende grote stap. Grote kans dat dit mensen gaan tegenhouden om een aankoop bij jou te doen. Dit kan je alleen maar vragen wanneer je een grote webshop bent, waar mensen vaker terug gaan komen. Doe dit niet en verzin een andere manier op aan de contact gegevens te komen.

Categorieën

Voor gebruikersgemak kan het toevoegen van goede categorieën helpen om het gewenste product te vinden. Dit kan echter een lastige klus zijn. Valt een DVD bijvoorbeeld onder de categorie relax, hobby of kantoorartikelen? Hoe groter je aanbod is, hoe lastiger dit wordt. Een hulpmiddel hiervoor is een card sorting test. Hierbij laat je een testgroep jouw content organiseren. Uit deze data kan je achterhalen welke categorieën noodzakelijk zijn en welk product waaronder valt.

Webdesign homepage Bol.com

Productpagina: product verkopen

Wanneer de website structuur klopt en je weet zeker dat de bezoekers gaan vinden waarnaar zij opzoek zijn, dan is het tijd voor het ontwerpen van de productpagina. De belangrijkste taken van deze pagina is overtuigen gevolgd door verkopen. Hoe doe je dit?

Productfoto’s

Duidelijke productfoto’s zijn essentieel.  De bezoeker wilt zien wat er zij gaan kopen. Voeg ook alle kleuropties toe zodat zij optimale keuze hebben.

Filters

Een product heb je in verschillende maten, kleuren of materialen. Zorg dat deze opties duidelijk zijn en zij hier op kunnen filteren. Wanneer de bezoeker op blauw klikt moet er ook een blauwe foto bij staan voor optimaal gebruikersgemak.

Opsomming voordelen

Geef kort en overzichtelijk weer wat de voordelen of kenmerken zijn van het product. Dit moeten de punten zijn waarmee je mensen gaat overtuigen.

Betaalknop

Voeg altijd de mogelijkheid toe om direct het product in de winkelmand te plaatsen.

Extra informatie

De opsomming geeft niet alle essentiële informatie van een product. Voeg dit aan met uitgebreide productomschrijvingen zodat je zeker bent dat de klant alle informatie tot zijn beschikking heeft die zij nodig hebben.

Indeling

Een goed webdesign voor webshops houdt rekening met bovenstaande aspecten. Wanneer je op de productpagina belandt moet je in één oogopslag het totaal pakket zien. Pas wanneer je scrolt komt de aanvullende informatie. Zie onderstaand voorbeeld.

Betalen

Tijd voor het betalen. Hier heb je de bezoeker al overtuigd van jouw product. Maak deze fase zo duidelijk en eenvoudig mogelijk. Na al die moeite die je al hebt gedaan om te overtuigen is het zonde om de klant hier te verliezen. Welke aspecten maken de aankoop eenvoudiger?

Overzicht van producten

Laat de gebruiker gedurende de betaalproces constant zien welke producten zij gaan aanschaffen. Dit geeft transpiratie en de kans op een fout is veel kleiner.

Stappenplan

Maak een stappenplan zodat de klant voorbereid is op te stappen die zij nog moeten ondernemen. Er zijn namelijk een aantal stappen nodig voordat de aankoop rond is. Denk aan contactgegevens, bezorg dress en de manier van betalen. Wanneer zij weten dat dit er nog aan komt, zullen zij ook niet getitreerd zijn op het moment dat er weer nieuwe gegevens gevraagd worden. Voeg ook geen afleiding toe zoals een navigatiebalk. Deze kan weg zodat alle focus op de aankoop ligt en je kans van betalen zo groot mogelijk blijft.

Uitleggen uitleggen uitleggen

Wees ervan bewust dat dit het moment is waarom de klant zijn geld aan jou gaat geven. Hierin wil je geen verwarring. Laat daarom duidelijk weten waarom bepaalde stappen noodzakelijk zijn en waarom de informatie gevraagd wordt.

Wat te doen na de aankoop?

De aankoop is gedaan, het harde werken is beloond met een aankoop. Laat het hier niet zomaar bij. Je hebt de bezoeker helemaal warm gekregen en overtuigd, maak hier gebruik van. Een mailtje achteraf met “bedankt voor uw aankoop” of “bent u tevreden met het product” is het minste dat je kunt doen. Door een band op te bouwen met de klanten vergroot je de kans dat zij een aankoop op jouw webwinkel herhalen.

“Je hebt de bezoeker helemaal warm gekregen en overtuigd, maak hier gebruik van”

Webshop laten maken

Wij hebben al veel websites ontwikkeld. Wil jij een professionele webshop en is dit een essentieel onderdeel van jouw bedrijf? Het is noodzakelijk dat je het ontwerpen en maken van je webshops ook professioneel aanpakt. Meer weten over webshops? Bezoek dan onze webshop pagina waarin alles dat je moet weten vermeld staat. Of lees een van onze blogs hieronder!