Waarom je altijd een website moet laten onderhouden


Laatste bewerkt op: woensdag 4 maart 2020

Update altijd jouw website! Klinkt als een bekent verhaal van jouw website bouwer. Het lijkt misschien een verkooppraatje, maar het is een essentieel aspect wanneer je een goede website wilt. Het belang van het updaten leggen we jou graag uit.

Waar we het over gaan hebben:

    onderhoud website

    Waarom moet je WordPress altijd updaten?

    De volgende situatie doet zich vaak voor.

    De website is opgeleverd en de klant denk het hoofdstuk website te hebben afgesloten. Wanneer er over onderhoud en updates gesproken wordt zie je de vraagtekens verschijnen.

    Ik het updaten en onderhouden van een website wel nodig? Kost dit niet alleen maar meer geld?

    Waarom wordt jouw website oud?

    Waarom? Dit is heel simpel uit te leggen. Regelmatig komen er updates. Deze zorgen voor nieuwe mogelijkheden op een website, maar dat niet alleen! Ook zorgen deze updates ervoor dat er bepaalde lekken en gebreken opgelost worden. Hierdoor wordt de website veilig en is er minder kans om gehackt te worden. Doe jij deze updates niet, dan ben je voor een hacker een aantrekkelijker doelwit dan websites die dit wel doen. Je kan het vergelijken met een gestolen fiets. Een fiets met extra slot wordt minder snel gestolen dan een fiets zonder extra slot. Meer weten over veiligheid van websites?

    Onderhoud is online vindbaar zijn

    Wanneer je de updates niet uitvoert wordt je website oud. Je gaat niet mee met die nieuwste veranderingen terwijl de internetwereld om jou heen dit wel doet. Gevolg, je website wordt traag en werkt niet meer optimaal. Deze aspecten hebben gevolgen op hoe goed je gevonden wordt op internet. Dit klinkt misschien ver gezocht, maar dat is het niet. Zoekmachines als Google willen hun gebruikers de beste zoekresultaten tonen. Een website die niet werkt of sloom laadt, wordt bestempeld als “niet gebruiksvriendelijk”. Google gebruikers zijn nou eenmaal kieskeurig geworden en zullen geen geduld hebben om jouw trage website te bekijken en stappen over naar de concurrent. Google merkt al deze aspecten op en zal de concurrent boven jou plaatsen in de ranking. Dit fenomeen heeft alles te maken met CTR. Kortom, je moet wel mee met de ontwikkelingen anders ben je in no-time onvindbaar.

    Veiligheid

    WordPress is ’s werelds populairste content management systeem en het gerucht gaat nogal eens dat WordPress niet veilig zou zijn. Onzin! Er zijn bij WordPress 25 man die zich alleen maar met de veiligheid bezighouden. Waar komt dit dan vandaan? Van mensen die hun site niet updaten! 83% van alle gehackte WordPress websites waren niet up-to-date. Dit kan niet alleen voor jezelf betekenen, maar ook schade voor bezoekers van je site, doordat ze via jouw site besmet kunnen raken. Dat moet je niet willen.

    Hackers kijken naar de release notes. Als ze een kwetsbaarheid hebben ontdekt, gaan ze op ontdekkingsreis langs alle niet bijgewerkte WordPress websites. Hoe sneller een update is geïnstalleerd, hoe korter de website kwetsbaar is.

    Stop wat werk in een update en bespaar later een hoop herstelwerkzaamheden. WordPress oprichter Matt Mullenweg heeft in het verleden gebruikers al eens gesmeekt om WordPress te updaten en het op deze manier veilig te houden. Dat is niet voor niets!

    Snelheid

    De ontwikkelaars van WordPress zijn altijd bezig om dingen sneller te krijgen. Elke nieuwe release werkt sneller en efficiënter dan de versie daarvoor. Gebruikers Experience (UX) wordt een steeds belangrijkere factor bij websites. Google hecht er bovendien ook veel waarde aan. Waarom? Google wil zijn klanten (bezoekers van Google.com) goed en snel bedienen. Als er na een zoekopdracht een langzaam ladende website verschijnt, dan geeft dit onherroepelijk irritatie bij de gebruiker en voorziet Google niet in zijn missie. Snelheid is dan ook een grote factor als het gaat om gevonden worden (SEO/zoekoptimalisatie). Een WordPress website die ge-update is, presteert beter dan een met een oudere versie.

    Bug Fixes

    Bekijk alle releases van WordPress door de jaren heen en wat valt op? Dat elke release in elk geval een aantal bugfixes bevat op de vorige release. Wil je iets support krijgen, omdat je problemen hebt met je website, dan is het eerste wat je aangeraden zal worden, een update! Dan zijn in elk geval alle tot dan toe bekende bugs eruit.

    Bug Fixes voor veilige website

    Nieuwe features

    Wij kijken altijd uit naar nieuwe releases van WordPress, want dit voelt voor ons als een cadeau. Elke release bevat altijd weer een aantal verrassende nieuwe features, die voorheen niet beschikbaar waren. En meestal maken deze nieuwe features het leven met WordPress weer een stukje aangenamer.

    Kan je voorkomen dat je een ouderwetse website krijgt?

    Nee, dit kan helaas niet. De online wereld ontwikkelt zich snel. Is jouw website een belangrijk onderdeel binnen de organisatie, dan dien je mee te gaan met de ontwikkelingen. Je kunt het vergelijken met de modewereld. Wat er ‘in de mode’ is verandert constant. Hetgeen dat deze zomer in is, is volgende zomer alweer uit. Dit heb je ook met websites. Zowel op uiterlijk (het design) als de binnenkant (technisch) van de website.

    Het design aanpassen

    De webdesign trends volgens is een klus je jij deels zelf kunt doen. Sommige aspecten zijn gewoon vaak zo. Denk hierbij aan een winkelmandje rechtsboven in je scherm op een webshop. Toch zijn er bepaalde design aspecten die verschuiven. Een webdesign specialist kent deze trends en ontwikkelingen en kan jou hierbij helpen.

    standaard webdesign regels

    Technische ontwikkelingen

    Vaak zien wij dat klanten de noodzaak van deze veranderingen onderschatten. Zij wachten liever tot de website stuk gaat voordat zij een expert naar de website laat kijken. Dit kunnen wij alleen maar afraden. Door de website niet up-to-date te houden loop je veel risico’s die niet altijd op korte termijn op te lossen zijn.

    • De website functioneert niet meer naar behoren.
    • De website snelheid neemt af.
    • De website wordt onveilig.
    • De website scoort slechter in Google en andere zoekmachines.

    Tekenen die erop wijzen dat je website moet worden bijgewerkt

    Ons advies is om onderhoud en updates altijd bij een expert uit te laten voeren. Waarom? bij een update kan de website stuk gaan. Een expert zorgt ervoor dat deze problemen opgelost worden en dat er altijd back-ups zijn waarop teruggevallen kan worden.

    Toch liever zelf doen? Hieraan herken je dat jouw website bijgewerkt moet worden.

    Geen responsief webdesign

    De moderne websites richten zich op verschillende devices. Meer dan de helft van alle internetters bekijkt een website op een mobiel apparaat. Een responsive design past de lay-out automatisch aan naar het gebruikte apparaat. Zonder responsive design kan een website moeilijk worden bekeken op een smartphone of tablet. Dit verhoogt niet alleen het bouncepercentage, ook verschijnen websites zonder responsive design minder hoog in de zoekresultaten. Door dit aan te passen trekt de website zichtbaar meer bezoekers.

    tform zeer belangrijk is. Bij elkaar opgeteld ontstaat ruim 50% van de hackaanvallen door een lek in het thema of plug-in. Het is daarom belangrijk om de website regelmatig te voorzien van een update. Oudere versies zijn gemakkelijker te hacken. Is een je website niet up-to-date, laat het versienummer dan zeker verbergen.

    responsive webdesign

    Een hoog bouncepercentage

    Het bouncepercentage geeft aan hoe lang een gebruiker na de eerste pagina op een website blijft. Een hoog bouncepercentage is ongunstig, het betekent dat websitebezoekers snel weer verdwijnen. Dit is dan ook een teken tot aanpassing van de website. Hierbij is het belangrijk dat de bezoeker goed kan navigeren van pagina naar pagina.

    Content wordt niet up to date gehouden

    Bij oudere websites was het niet altijd eenvoudig om content te updaten. Met de komst van CMS-systemen, waaronder WordPress, is het vrij eenvoudig om content bij te werken. Zoekmachines zijn continue op zoek naar de meest actieve websites. Door het regelmatig bijwerken van content scoort de website hoger binnen de zoekresultaten.

    Geen interactie met social media

    De meest moderne bedrijven zijn actief op social media. De website sluit hierop aan d.m.v. koppelingen met social media accounts en deelknoppen. Hierdoor ontstaat er een interactie tussen website en bezoeker. De online aanwezigheid van een bedrijf vergroot de betrokkenheid bij de consument of website bezoeker.

    Wanneer een website met een of meer van bovenstaande punten te maken heeft, is het tijd voor verandering. Alleen zo kan het bezoekersaantal en betrouwbaarheid vergroot worden.

    Social proof

    Verouderd webdesign

    Ook binnen het webdesign vinden er grote veranderingen plaats. Vooral met de opkomst van smartphones is de iedereen nog meer visueel ingesteld. Afbeeldingen en video’s zijn nagenoeg onmisbaar. Daarnaast moet het ontwerp goed aansluiten op het bedrijf. Hierdoor raakt de websitebezoeker overtuigd van de betrouwbaarheid van de website. De indeling speelt ook een belangrijke rol. Een smalle pagina-indeling, te kleine afbeeldingen of overmatig kleurgebruik verlagen het aantal bezoekers.

    Dus, moet je jouw website onderhouden?

    Steeds meer bedrijven zijn zich bewust van het belang van regelmatig onderhoud van de bedrijfswebsite. Dankzij een strategisch plan van aanpak blijft de website onder alle omstandigheden goed bereikbaar. Tijdens het eerste contact zal besproken worden hoe het onderhoudsplan eruit ziet en welke professionele ondersteuning nodig is om tot de beste resultaten te komen.

    Kortom, een website laten maken? Dan is een onderhoudsplan geen overbodige luxe.

    Kan jullie website wel wat onderhoud gebruiken?

    Gratis advies