Voice search, Hoe speel je in op deze nieuwe zoektrend?


Laatste bewerkt op: maandag 17 september 2018

Het zoekgedrag van jouw doelgroep is ontzettend belangrijk wanneer je bezig bent met SEO. De keywords die jij zorgvuldig geselecteerd heb vormen de basis van al jouw content optimalisatie en linkbuilding. Het zoekgedrag is echter aan het veranderen door voice search.

Wat is voice search?

Wanneer je informatie nodig hebt in zoekmachines, zoals Google, type je een bepaald zoekwoord is. Waar voorheen altijd een zoekopdracht typend gedaan werd, worden deze tegenwoordig door middel van spraak uitgevoerd. De reden van deze ontwikkeling is eenvoudig te verklaren. De computers hebben plaats moeten maken voor de mobiele telefoon. Daarnaast is praten simpelweg sneller dan typen. De combinatie van deze twee punten heeft ervoor gezorgd dat Google voice search in het leven is geroepen.

Welke verandering ga je zien met voice search?

De verwachting is dat voice search een steeds groter aandeel gaat krijgen in het zoekgedrag en dus ook in het zoekvolume. Vooral als jij een jonge doelgroep hebt is het verstandig om dit mee te nemen in de zoekmachine optimalisatie.

De belangrijkste verandering zit in de lengte van de zoekwoorden. Mensen zijn geneigd om via spraak langere zinnen en zelfs hele vragen te stellen (long tail keyword).

Voorbeeld: Stel je wilt jouw haar laten verven in Amsterdam. Je gaat via Google opzoek naar de beste kapper voor jou.  

Getypte zoekwoord: haar verven kapper Amsterdam

Voice search: Welke kapper in Amsterdam is het beste in haar verven?

Wanneer je via Google een vraag stelt zal er altijd één website als antwoord naar voren komen. Dit is de website die volgens Google het beste antwoord geeft op de vraag. Dit antwoord vind je in een speciaal vakje. Kortom, bij voice search telt de eerste plek extra zwaar mee. 

Hoe pas je voice search toe in de website optimalisatie?

Hoe verwerk je deze nieuwe zoektrend in jouw website optimalisatie?

  • Verwerk vragen in jouw website. Begin altijd met wie, wat, waar, wanneer, waarom of hoe. Dit kan je eenvoudig door middel van een FAQ doen. Als de vraag ,die de zoeker stelt, letterlijk op jouw website staat is de kans groot dat jouw website door Google aangegeven wordt als antwoord.
  • Gebruik eenvoudige taal zodat iedereen iets met het gegeven antwoord kan.
  • Gebruik vragen in de titel en subtitels van blogs en pagina’s.
  • Gebruik korte antwoorden zodat deze in de marges van Google passen.

Wat je nog meer moet weten

Er zijn verschillende onderzoeken gedaan om te achterhalen hoe Google kiest welk antwoord zij op die belangrijke eerste plek zetten. SEO is een belangrijk onderdeel maar ook andere aspecten zorgen ervoor dat de kans groter wordt dat jouw website daar geplaatst wordt. Uit onderzoeken kwam naar varen dat de eerste positie aan deze eisen voldeed:

  • Aanwezigheid van Schema Markup (36 % van de gevallen)
  • HTTPS (70% van de gevallen)
  • Page speed 4,6 seconde
  • Websites met een hoge domain authority
  • Vraag in de titel aanwezig
  • Goed scorende website bij “normale” zoekwoorden komen in 75% van de gevallen ook in de top 3 te staat bij voice search.
  • Korte antwoorden (29 woorden)
  • Gemiddelde woorden van pagina, waar vraag op staat, heeft 2312 woorden.
  • Hoge sociale betrokkenheid op sociale media.