Tips, hoe wek je de nieuwsgierigheid op van de bezoeker?


Laatste bewerkt op: woensdag 21 augustus 2019

Ga jij een nieuwe website laten maken? Een goede webtekst schrijven is essentieel, maar kan erg moeilijk zijn. Waar moet je beginnen en wat moet je waar vermelden? Wat je goed moet onthouden is dat je twee doelgroepen hebt. Één is de bezoeker en twee is Google. Google? Ja zeker, Google gaat ervoor zorgen dat jij online vindbaar wordt en ook daadwerkelijk bezoekers op jouw website krijgt. Hier leggen we je graag uit hoe je een aantrekkelijke tekst schrijft voor de bezoeker. Hoe je rekening houdt met Google lees je in onderstaande blog.

Pakkende titel

Een goede oplossing voor het schrijven van een pakkende titel is het stellen van een vraag. Door een vraag te stellen zorg je ervoor dat je lezer zich kan identificeren met de titel. Wanneer zij denken, hé dit heb ik ook, zit je goed. Stel bijvoorbeeld een ‘hoe’ vraag. Door hier een vaardigheid aan te koppelen weet je zeker dat de lezen dit ook wilt en de tekst verder zal gaan lezen.

Verras de lezer met feiten

Door een feit of statistiek kan je de lezen verrassen, waarschuwen of amuseren. Hierdoor vergroot je de kans dat zij meer willen weten en jouw tekst verder gaan lezen.

Opsommingen

Allereerst lijstjes vallen op. De scannende lezer zal hoogstwaarschijnlijk het lijstje lezen. Daarnaast vinden mensen lijstjes nou eenmaal fijn. Waarom maak je een to-do list of boodschappenlijstje? Juist, het is een overzichtelijke weergave van een aantal stappen die je moet ondernemen. Het voelt als controle.

Creëer onwetendheid

Met een sterke titel kan je de lezer het gevoel geven dat zij een gat in hun kennis hebben. De lezer wilt dit gat graag opvullen om hun kennis compleet te krijgen. Welke woorden werken voor het maken van dit gat? Denk aan hét geheim, de formule en de strategie.

Vertel de lezer dat zij het momenteel fout aanpakken

Iedereen maakt zich weleens schuldig aan routines en gewoontes. Sommige dingen die je onbewust, enkel omdat je dit altijd al zo doet. Hoe confronterend is het dan wel niet als het blijkt dat zij dit altijd al verkeerd doen of niet op de meest efficiënte manier.

Maak het bericht actueel

Hoe doe je dit nou beter dan met een recent nieuws bericht of een thema dat momenteel speelt. Het werkt goed als dit een onderwerp is waarover de lezer onzeker is.

Haak in op de onzekerheden

Om daarop aan te haken kan je ook punten noemen waar mensen zich voor schamen. Hoe fijn is het als jouw schaamtepunt bespreekbaar wordt gemaakt en jij hier niet de enige in blijkt te zijn? Denk aan zinnen als: ken jij ook het gevoel dat ..?

Stel vragen waar je het antwoord op moet weten

Een goede vraag heeft het voordeel dat mensen nieuwsgierig worden. Zij willen perse weten wat het antwoord is op de vraag en zullen jouw content gaan lezen. Het kan fijn zijn om aan het eind een conclusie te schrijven waarin je de vraag kort beantwoord.