Meer verkopen via je webshop? Dit niet meer doen!


Laatste bewerkt op: woensdag 26 september 2018

Waarom begin je een webshop? Om te verkopen natuurlijk! Dan wil je er alles aan doen om te voorkomen dat bezoekers en dus potentiële kopers afhaken. We zetten de belangrijkste redenen van het afhaken door bezoekers op een rij.

Slechte laadtijd

In deze tijd waarin iedereen ongeduldig is en altijd haast heeft, is een snelle laadtijd van een webshop van cruciaal belang. Grote foto’s die niet gecomprimeerde zijn zorgen voor een langzame laadtijd. Kijk naar jezelf als je webpagina’s bezoekt. Wat doe je? Je kijkt verder. Met WP Smush voor WordPress kun je foto’s qua bestandsgrootte verkleinen zonder dat dit de kwaliteit aantast. Wat verder van belang is en nogal eens onderschat wordt is de rol die de hosting speelt bij het laden van een website of webshop. Goedkoop betekent bijna altijd een langzamere laadtijd.

laadtijd

Slechte propositie

Laat meteen zien wat je doet! Geen zoekplaatjes of conceptuele zaken die verbloemen waar bezoekers voor komen. Verkoop je shampoo, laat dan iemand met een volle bos haar zien en geen olijfboom. Bezoekers moeten beslissen binnen een seconde of ze geïnteresseerd zijn in je webshop en bedenken dan of jouw site ze kan helpen bij het oplossen van hun probleem. Verzaak je hierin, dan krijg je ook geen kans om je verder verhaal te vertellen.

Slechte lay-out

Een echte partystopper! Een slechte lay-out is de belangrijkste reden van een slechte UX, user experience, een gebruikservaring. Een slechte lay-out kan verwarring zaaien, bezoekers weten niet precies waar ze moeten klikken om te komen bij wat ze willen en de frustratie is daar. Frustratie of irritatie leiden tot een slecht gevoel over de webshop en probeer dan nog maar eens iets te verkopen. Sterkte!

Slechte foto’s

Een webshop met te kleine of onduidelijke foto’s is ook een echte afknapper. Zorg voor goed fotomateriaal. En herken je deze: je kunt het product net niet groot genoeg zien op de webshop. Je klikt erop en er verschijnt een pop-up van deze foto, in het zelfde formaat. Aaargghhhh! Realiseer je dat je zo dicht mogelijk bij een echte winkel in de buurt moet komen. Alleen aanraken gaat niet. verder moet je flink kunnen inzoomen op het product zodat he materiaal goed zichtbaar is en moet je het product van zoveel mogelijk kanten kunnen bekijken. Echt, het helpt!