Hoe trek je bezoekers naar je gloednieuwe WordPress site?


Laatste bewerkt op: dinsdag 18 september 2018

Mede vanwege het zeer eenvoudige besturingssysteem van WordPress kan tegenwoordig vrijwel iedereen een online onderneming beginnen. Of het nu gaat om een kleine blog, een e-commerce onderneming of een informatieve website: het is anno 2017 een fluitje van een cent om een basis website op te richten.  Het echte werk begint echter pas wanneer je de website hebt opgericht. Het is namelijk best een uitdaging om bezoekers naar je WordPress site te trekken. Hoe zorg je ervoor dat bezoekers jouw gloednieuwe site weten te vinden?

Een flinke uitdaging

Iedere websitebouwer droomt van grote bezoekersaantallen. Je zult er flink wat moeite voor moeten doen. Bovendien neemt deze uitdaging veel tijd in beslag. Werkelijk niemand zal zomaar op je website belanden, dus het is belangrijk om een aantal geteste methodes te gebruiken om de buitenwereld te bereiken. Hierbij een aantal bekende strategieën die met name van pas komen wanneer je net een website hebt opgericht.

Haal de innerlijke schrijver in je naar boven

Het geschreven woord heeft een magische aantrekkingskracht op mensen. Dat geldt ook voor  bezoekers op het wereldwijde web. Het schrijven van blogs is dan ook een van de meest effectieve strategieën om bezoekers aan te trekken.  Hoewel we op dit moment in het multimedia tijdperk leven, met allerlei mooie video’s en interactieve communicatiemiddelen, werken blog artikelen nog steeds erg goed. Ook in dit geval zul je flink moeten oefenen voordat je succes boekt. Verdiep je bijvoorbeeld in de wondere wereld van de SEO copywriting. Dit is een manier van schrijven dat op verschillende manieren effect heeft. Ten eerste zijn goed geschreven blogs relevant en interessant om te lezen voor jouw bezoekers. Tegelijkertijd  zorg je met SEO copywriting voor een hogere ranking in de zoekmachines. Oftewel: tel uit je winst!

Wees actief op social media

Het schrijven van SEO-blogs is niet de enige manier waarmee je aan bezoekers laat zien hoe geweldig jouw website is. Ook het gebruik van social media trekt geïnteresseerden aan én verhoogt bovendien je ranking in de zoekmachines. Vrijwel elke onderneming is tegenwoordig wel actief op één van de vele social media sites. Zo zijn onder andere Facebook, Twitter, Pinterest en Snapchat zeer populair. Het is de kunst om zeer actief te zijn op deze veel bezochte platformen. Het blijkt namelijk een bijzonder effectieve manier te zijn om het aantal bezoekers op je website te laten groeien.

Richt je op twee social media platformen

In eerste instantie is het verstandig om je te richten op een of twee social media platforms. Daarmee zorg je ervoor dat jouw strategie nooit te ingewikkeld wordt. Het is namelijk niet de bedoeling dat  je direct teveel hooi op je vork neemt. Dit werkt vaak averechts. Je kunt beter twee social media websites regelmatig onderhouden, dan vijf zeer sporadisch. Zorg ervoor dat je bij alle berichten een link naar je website plaatst. Daarnaast helpt het om een mooie afbeelding en pakkende tekst bij de social media post te plaatsen, zodat het opvalt op de pagina. Mensen klikken in dat geval sneller op de link, met hogere bezoekersaantallen als gevolg.  Een tip is om extra tools zoals Hootsuite te gebruiken. Daarmee kun je namelijk verschillende berichten in een keer achter elkaar plaatsen. Plaats deze op verschillende data. Voordeel is dat je je voorlopig even niet bezig hoeft te houden met social media, waardoor de focus meer komt te liggen op de rest van je onderneming.

Maak een lijst met e-mails

Misschien denk je dat het in eerste instantie niet nodig is om direct een lijst met e-mails aan te maken.  Je hebt namelijk nog maar een handjevol bezoekers per dag. Toch is het verstandig om zo snel mogelijk te beginnen met het maken van een e-mail lijst. Een goede voorbereiding is namelijk het halve werk.  Bovendien ben je hiermee in elk geval voorbereid op nieuwe websitebezoekers.  Zorg er dan ook voor dat je het e-mailadres van de bezoekers weet te bemachtigen. Geef ze bijvoorbeeld de optie om hun e-mail achter te laten voor een nieuwsbrief. Gelukkig kun je nieuwsbrieven tegenwoordig zeer eenvoudig maken met het handige programma MailChimp.

Stop nooit met netwerken

Netwerken is zowel belangrijk in de echte wereld als op het wereldwijde web. Sterker nog, sterke en strategische relaties bepalen of je website en onderneming daadwerkelijk een succes wordt. Een veelgebruikte strategie is het vinden van soortgelijke websites binnen je beroepsveld. Neem contact op met de websitebeheerders en vraag aan hen hoe je ze van dienst kunt zijn. Natuurlijk verwacht je daar ook iets voor terug, bijvoorbeeld een link of blogartikel over jouw website. Het wederzijdse contact brengt beide partijen voordelen.  Zo trek je er uiteindelijk allebei meer bezoekers mee.

Samenwerken werpt zijn vruchten af

Er zijn verschillende manieren waarop je elkaar van dienst kunt zijn. Denk bijvoorbeeld aan een link of blogartikelen over jouw website. Je zou ook gastblogger kunnen worden op een website met hogere bezoekersaantallen. Vergeet daarbij niet om een link naar je site te plaatsen! Je zult zien dat deze vorm van samenwerking uiteindelijk zijn vruchten afwerpt, en dat de bezoekersaantallen  op je WordPress site exponentieel toenemen.  Succes!