8 Basiselementen voor WordPress UX


Laatste bewerkt op: maandag 17 september 2018

Als je een WordPress website maakt, is het belangrijk dat je de basiselementen op het gebied van user experience goed in acht neemt. We zetten ze op een rij voor je:

1. Clean en simpel design

Functie boven design. Hou het ontwerp van de website dus simpel en lekker clean. Zorg voor voldoende witruimtes, dat geeft je website lucht. Werk verder met duidelijke sub-headings (H2), met bulletpoints, niet te veel kleuren en niet te lange paragrafen.

2. Makkelijke navigatie

Zorg dat bezoekers alles makkelijk kunnen vinden op je WordPress website. Hierdoor zullen ze langer op je site blijven hangen. Ga zeker niet experimenteren met je navigatie. Die moet bovenaan je homepage en vervolgpagina’s staan. Home staat links in de navigatie, contact altijd rechts. De rest ertussen in volgorde van belangrijkheid voor je bezoeker. Niet voor jou. Dus ‘over ons’ meer naar rechts.

3. Call to action

Laat je bezoekers merken wat je van hen wilt. Je moet een bezoeker sturen. je hebt niets, helemaal niets, aan een een bezoeker die alleen maar rondkijkt en vervolgens weer vertrekt zonder een actie uitgevoerd te hebben. Wat kun je een bezoeker allemaal vragen?

  • zich inschrijven op de nieuwsbrief
  • het downloaden van een PDF
  • het invullen van een formulier
  • het kopen van een product

Zorg dat je te nemen stappen zo minimaal mogelijk zijn en maak het helder. Zorg voor goede buttons met duidelijke teksten.

4. Een makkelijk vindbaar contact

Je bent vast wel eens op een website gekomen waarbij je echt moeite moest doen om de contactinformatie boven water te krijgen. Irritant hè?! En even serieus, hoe denk je dat bezoekers dit ervaren. Het is een kleine moeite, maar zorg dat bezoekers zonder scrollen en al te veel klikken bij alle contactinformatie kunnen komen. Veel bezoekers gebruiken het contact op je website ook om een stukje bevestiging te krijgen en dit kan bijdragen aan de betrouwbaarheid.

5. Zorg voor een snelle website

Dit basiselement heeft twee redenen. Ten eerste is iedereen steeds ongeduldiger en een langere laadtijd van je WordPress website kan ertoe leiden dat bezoekers al afhaken voordat je website is geladen. Ten tweede vindt Google het niet zo prettig als je website traag laadt. Het is dan ook een belangrijk punt als het gaat om de volgorde van et tonen van de zoekresultaten.

6. Maak de site mobiel vriendelijk

We moeten het er toch bijzetten. Nog steeds komen we heel veel WordPress websites tegen die niet geschikt zijn voor mobiel gebruik. Het kon vorig jaar al niet meer, maar is dit jaar helemaal een doodzonde: je website moet vandaag nog mobiel. Een killer voor de gebruiksvriendelijkheid!

7. Makkelijke social sharing

Iedereen zit op social media, of het nu gaat om Facebook, Twitter of Google+ en dus moet je ervoor zorgen dat als bezoekers iets van je website willen delen, ze dit ook makkelijk kunnen doen. Maak van het delen geen ingewikkelde procedure als je wilt dat je website op meer plekken dat alleen je eigen url zichtbaar wordt.

8. Pop-up niet meteen

Natuurlijk kan een pop-up helpen om de conversie te verhogen, maar geef bezoekers wel even de tijd om je WordPress website te verkennen. Wij komen nog wel eens een website tegen die meteen met een pop-up komt, nog voordat we iets gelezen hebben. Dit is drempel die je opwerpt voor je site en niet een conversie verhogende maatregel.